
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 473 |
تعداد مقالات | 3,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,316,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,271 |
بررسی رابطه اضطراب در آموزش دستور زبان عربی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان براساس نظریه کتل (موردپژوهی: مدارس مقطع متوسطه اوّل شهرستان خلخال) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.17841.1191 | ||
نویسندگان | ||
علی خالقی* 1؛ پوران رضائی چوشلی2 | ||
1استادیار آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان | ||
2پوران رضائی چوشلی، گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
قرن بیست و یکم با تغییرات سریع در ساختار محیطی، قرن استرس، فشار و فعالیتهای بیوقفه نام گرفته و به همین خاطر، بیماریهای روحی ناشی از این فشارها در بین مردم افزایش یافته است. اضطراب تحصیلی که در حین تحصیل دانشآموزان رخ میدهد، و مهمترین نوع اضطراب در سنین نوجوانی است. این اضطراب سلامت روان دانشآموزان را تهدید کرده و برکارآمدی و شکوفایی استعدادها، شکل گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان اثر سوء میگذارد(اسپیلبرگر، 1983). از جمله دروسی که دانش آموزان در مقطع متوسطه چالشهای فراوانی را در یادگیری آن تجربه می کنند، درس عربی می باشد. در این جستار با کمک داده هایی که با پرسشنامه کتل جمع آوری شد به بررسی ارتباط اضطراب تحصیلی در یادگیری قواعد عربی بین دانشآموزان مقطع متوسطه اوّل مدارس شهرستان خلخال میپردازیم. یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که اضطراب با روش تدریس (38/0=r؛001/0>P)، شغل والدین (55/0=r؛001/>p) و ضریب هوشی(18/0=r؛04/>p) رابطه مثبت معنیداری دارد، ولی با روش ارزشیابی (17/0-=r؛05/0>P)، طبقه اجتماعی اقتصادی(14/0-=r؛05/0>P)، کتاب های کمک آموزشی (18/-0=r؛05/>p) و عزّت نفس (66/0- =r؛001/0>P) رابطه معنیداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که 60 درصد از کل واریانس اضطراب به وسیله یادگیری تبیین می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ درس عربی؛ اضطراب تحصیلی؛ کتل؛ خلخال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between anxiety in teaching Arabic grammar and students' academic progress based on Kettle's theory Case study: First secondary schools of Khalkhal city | ||
نویسندگان [English] | ||
ali khaleghi1؛ pouran rezaei choshali2 | ||
1Assistant Professor of Arabic Language Education at Farhangian University | ||
2Pouran Rezaei Choshali,Department of Arabic language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The 21st century has been called the century of stress, anxiety, pressure and endless activities due to rapid changes in the environmental structure, and because of this, mental illnesses caused by these pressures have increased among people. Academic anxiety that occurs during students' studies, and is the most important type of anxiety in adolescence. This anxiety threatens the mental health of students and affects the efficiency and flourishing of their talents, the formation of their personality and social identity. One of the subjects that high school students experience many challenges in learning is Arabic. In this research, we will investigate the relationship between academic anxiety in learning Arabic rules among the students of the first secondary level of Somiya School in Khalkhal city, using the Cattle data analysis method. Results: Pearson's correlation results showed that anxiety is related to teaching method (r=0.38; P<0.001), parents' occupation (r=0.55; p>0.001) and IQ (r=0.18; P<0.04). >p) has a significant positive relationship. But with evaluation method (r=-0.17; P<0.05), socioeconomic class (r=-0.14; P<0.05), educational aids (-0.18= r;p>0.05) and self-esteem (r=0.66; p>0.001) has a significant relationship. The results of multiple regression analysis showed that 60% of the total variance of anxiety is explained by learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning, Arabic lesson, academic anxiety, Kettle, Khalkhal | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |