
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,384,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,521,074 |
رویکرد و مولفههای مناسب آموزش ماهیت علم در درس فیزیک | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، خرداد 1404، صفحه 39-68 اصل مقاله (1.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18053.1182 | ||
نویسندگان | ||
جلال عبدالهی* 1؛ ایرج نیک سرشت2 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ و فلسفه علم دانشگاه تهران و دبیر فیزیک در اموزش و پرورش | ||
2دانشیار تاریخ و فلسفه علم، پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده: بیشک علوم تجربی، به خصوص فیزیک، یکی از مهمترین دستاوردهای بشر است. اما، شمار اندکی از افراد جامعه از سازوکار واقعی و نحوه انجام فعالیتهای علمی آگاهی دارند. یکی از دلایل این عدم آگاهی، عدم توجه کافی به «ماهیت علم» در آموزش علوم است. این مقاله که به روش کتابخانهای و تحلیلی تالیف شده، به موضوع ماهیت علم و رویکرد مناسب ارائه و آموزش ماهیت علوم بویژه در درس فیزیک میپردازد. ارائه ماهیت علم در قالب تعدادی مولفه، رویکرد استاندارد و جافتادهای است که با عنوان رویکرد توافقی (مولفهای) شناخته شدهاست. اما، این رویکرد با نقدها و کاستیهایی روبهرو شده است. در مواجهه با این نقدها، رویکرد شباهت خانواگی ارائه گردیده است. با توجه به وجود این دو رویکرد، سوال این است که رویکرد مناسب آموزش ماهیت علم در رشته فیزیک چگونه است؟ مقاله در مورد ایرادات و مزایای این دو رویکرد بحث خواهد داشت. با توجه به بحثهایی که طرح میکنیم، نتیجه میگیریم که رویکرد شباهت خانوادگی علیرغم جامعیتی که از لحاظ نظری دارد، پیچیدگیهای فراوانی به همراه دارد که اجرایی کردن آن در آموزش مقطع دبیرستان را با مشکل روبهرو میسازد. ازینرو بهنظر میرسد که به منظور آموزش بهتر و منسجمتر ماهیت علم در رشته فیزیک، لازم است از همان رویکرد توافقی استفاده شود. بااین توضیح که متناسب با کاستیهای رویکرد توافقی و همچنین بصیرتهای رویکرد شباهت خانوادگی، مولفههای مناسب دیگری به مولفههای ماهیت علم فیزیک اضافه گردد. همچنین، به منظور تزریق بهتر این مولفهها در محتوای آموزشی، پیشنهادی تحت عنوان «هر فصل، چند مولفه» طرح میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فیزیک؛ ماهیت علم؛ رویکرد توافقی؛ رویکرد شباهت خانوادگی؛ فلسفه علم؛ تاریخ علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Appropriate Methods and Components of The Nature of Science in Physics Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Jalal Abdollahi1؛ Iraj Nikseresht,2 | ||
1PhD student in History of Science, University of Tehran | ||
2Institute for the History of Science, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Experimental sciences, especially physics, are among the most significant achievements of humanity. However, few people are aware of the actual mechanisms of science and the way scientific activities are conducted. One reason for this lack of awareness is the insufficient attention to the "nature of science" in the curriculum and science education. This paper addresses the topic of the nature of science and the appropriate method for presenting and teaching it, particularly in physics lessons. Presenting the nature of science through several components has become a standard approach known as the consensus approach. However, this approach has faced criticism and shortcomings. In response, the family resemblance approach has been proposed. Given these two important approaches, the question arises: What is the appropriate method for teaching the nature of science in physics? The article discusses the drawbacks and advantages of both the consensus and family resemblance approaches. We conclude that despite the comprehensiveness of the family resemblance approach, its complexities make its implementation in high school challenging. Therefore, to achieve better and more coherent teaching of the nature of science in physics, the component-based approach should still be utilized. Suitable additional components should be added to address the shortcomings of the consensus approach and insights of the family resemblance approach. Furthermore, to better integrate these components into the educational content, a proposal titled "Each Chapter, Several Components" is suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physics Education, Nature of Science, Consensus Approaches, Family Resemblance Approachو Philosophy of Science, History of Science | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |