
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,384,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,520,824 |
کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، شهریور 1404، صفحه 173-182 اصل مقاله (640.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18662.1135 | ||
نویسنده | ||
الهام عصار کاشانی* | ||
گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و هدف: هدف از این پژوهش کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری به دانشآموزان مقطع ابتدایی است، روش ها: پژوهش با روش توصیفی و استفاده از منابع اسنادی، اهمیت آموزش مسئولیتپذیری بهعنوان یکی از مهارتهای اصلی فردی دانشآموزان را بررسی و راهکارهایی را پیشنهاد میدهد. یافته ها: از نظر ویگوتسکی منطقة تقریبی رشد و محیط فرهنگی ـ اجتماعیِ کودک نقش مهمی در توسعة مهارتهای فردی او دارد؛ بنابراین پیشنیاز آموزش مسئولیتپذیری به کودکان دبستانی، ارتقای رشد فرهنگی و اجتماعی کادر علمی و اجرایی مدرسه، همچنین دانشآموزان ـ بهعنوان گروه همسالان الگو ـ و معلمان است. در این راه معلمان میتوانند برای آموزش مسئولیتپذیری از روشهای الگودهی، دادن بازخورد و پاداش، ساماندهی شناختی و پرسش و پاسخ استفاده کنند و در جایگاه تکیهگاه، با ارزیابی منطقه تقریبی رشد دانشآموزان، مهارت مسئولیتپذیری را در قالب تعاملات رفتاری دانشآموز با محیط و همکلاسانش ارزیابی کرده و آموزشهای مناسب او را طراحیکنند. نتیجه گیری: برای به نتیجه رسیدن و برنامهریزی این آموزشها میتوان از راهکارهایی مانند: دادن مسئولیتهای ساده و ابتدایی مانند نظافت کلاس، مراقبت از وسایل و مدیریت زمان؛ تا همکاری در پروژههای گروهی و حل مسئله و مشارکت در فعالیتهای معلم و اداره کلاس در سالهای آخر تحصیل دانشآموز در مقطع ابتدایی استفاده کرد. در این میان بهره مندی از راهکارهای آموزشی خلاق مانند ایجاد تخته و چرخه مسئولیت پذیری در کلاس، تهیه دفترچه یادداشت مسئولیت پذیری و ... می تواند انگیزه بخش و تسهیلگر امر آموزش باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مقطع ابتدایی؛ مسئولیتپذیری در دانشآموزان؛ نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد؛ لئو ویگوتسکی؛ تعاملات همسالان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Applying Lev Vygotsky's Sociocultural Theory of Development to Teaching Responsibility in Elementary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Assar Kashani | ||
Department of Theology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Aim: The aim of this research is to apply Lev Vygotsky’s socio-cultural theory of development in teaching responsibility to elementary school students. Methods: The research utilizes a descriptive method and relies on documentary sources to examine the importance of teaching responsibility as one of the key personal skills for students, offering potential solutions. Findings: According to Vygotsky, the zone of proximal development and the child’s cultural-social environment play a significant role in developing their individual skills. Therefore, the prerequisite for teaching responsibility to elementary school children involves enhancing the cultural and social development of both the school staff and the students, who serve as peer role models, as well as the teachers. In this regard, teachers can use modeling, feedback and rewards, cognitive organization, and questioning techniques to teach responsibility. As a support system, by evaluating the zone of proximal development of students, teachers can assess responsibility skills through students’ behavioral interactions with their environment and peers, and design appropriate training for them. Conclusion: To successfully implement and plan these teachings, strategies such as assigning simple and basic responsibilities like cleaning the classroom, taking care of equipment, and managing time, as well as collaborating on group projects, problem-solving, and participating in teacher-led activities and classroom management during the later years of elementary education, can be used. Among these, employing creative educational strategies such as creating responsibility boards and cycles in the classroom, providing responsibility notebooks, etc., can serve as motivating and facilitating tools for the teaching process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elementary Education, Responsibility in Students, Sociocultural Theory of Development, Lev Vygotsky, Peer Interactions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |