
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 474 |
تعداد مقالات | 3,674 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,317,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,484,945 |
واکاوی صلاحیتهای حرفهای و شایستگیهای معلمی دانشجو معلمان رشته آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.18448.1486 | ||
نویسندگان | ||
طیبه تجری* 1؛ هاجر عاشوری2؛ معصومه بیات3؛ شادمهر پاکزاد4 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار ،گروه آموزش الهیات | ||
3استادیار گروه آموزش الهیات | ||
4دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی صلاحیتها و شایستگیهای معلمی دانشجو معلمان رشته آموزش الهیات دورههای کارشناسی پیوستهی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روشها: این پژوهش براساس نظریهی داده بنیاد و روش استراوس و کوربین، که یکی از روشهای مطرح در پژوهشهای کیفی است، انجام شده است. جهت گردآوری داده از تیم خبره به تعداد 13 نفر که شامل متخصصان دانشگاهی و اجرایی مرتبط با موضوع و نخبگان آگاه به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته تا حصول به اشباع نظری استفاده شده است که تیم مذکور به شیوه غیرتصادفی و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی شکل گرفت. یافتهها: دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد که در قالب مدل پارادایمی بدین صورت شکل گرفت: آموزش و ارتقای تواناییهای تخصصی و شناختی، پذیرش خود، آگاهی از هیجانات خود، توسعه مهارتهای حل مسئله، توسعه سواد چندگانه، رسیدن به هویت حرفهای، توسعه مهارتهای تدریس، ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی، پرورش بعد اعتقادی (ارزشها)، مهارتهای معنوی، پرورش مهارتهای ارتباطی و فنی-تخصصی و مدیریت موثر تعارضات در محیط یادگیری. برای تایید روایی و پایایی الگوی به دست آمده، از رویکرد لینکلن و گوبا شامل مقبول بودن، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده شده است. نتیجهگیری: دانشگاه فرهنگیان دارای ظرفیتهای زیادی در بحث ایجاد صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای در دانشجو معلمان میباشد و نیز بر مبنای یافتهها و نتایج به دست آمده، رهنمودهایی همچون بهرهبرداری و بهینهسازی فضا، امکانات، تجهیزات موجود، و تبدیل آن به فضای مرکز توسعه آموزش دانشگاه فرهنگیان در هر پردیس برای عملی شدن برنامه ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الهیات "؛ شایستگی های معلمی"؛ صلاحیتهای حرفهای"؛ تربیت معلم"؛؛ "؛ دانشگاه فرهنگیان"؛؛ "؛ آموزش دین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the professional qualifications and teaching competencies of student teachers in theology education at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh tajari1؛ haiar ashori2؛ masoomeh bayat3؛ Shadmehr Pakzad4 | ||
1Assistant Professor of Educational Sciences at Farhangian University | ||
2Assistant Professor, Department of Theological Education | ||
3Assistant Professor, Department of Theological Education | ||
4Bachelor of Education student, Farhangian University, Gorgan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study aimed to investigate the teaching qualifications and competencies of student teachers in theology education at the undergraduate level at Farhangian University. Given the importance of preparing professional educators, the research focused on identifying core components of effective teacher training in religious education. Methods: The study adopted a qualitative approach using grounded theory, specifically Strauss and Corbin’s method. Data were collected through semi-structured interviews with 13 participants, including academic experts, executive practitioners, and knowledgeable elites. The participants were selected purposively and through snowball sampling until theoretical saturation was reached. Findings: Data analysis followed three coding stages—open, axial, and selective—leading to the development of a paradigmatic model. This model outlines essential areas of competency, including enhancement of specialized and cognitive abilities, self-acceptance, emotional awareness, problem-solving skills, multiple literacy development, formation of professional identity, teaching skill advancement, personality and psychological traits, reinforcement of value-based and spiritual aspects, communication and technical-professional skills, and effective conflict management in educational environments. To ensure research trustworthiness, Lincoln and Guba’s criteria—credibility, transferability, dependability, and confirmability—were applied. Conclusion: Farhangian University holds strong potential in enhancing the professional qualifications of its student teachers. Based on the findings, actionable recommendations are proposed, including optimizing existing resources and establishing Education Development Centers on each campus to support structured competency-based training for theology education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
. farhangian University"؛ . "؛ Professional qualifications "؛ Teacher competencies"؛ Theological education "؛, "؛ teacher education "؛ ،"؛ Religious education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |