
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,386,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,523,240 |
راهبردهای غنیسازی برنامه درسی اجراشده آموزش زبان عربی در دوره دوم متوسطه | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.19827.1263 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمودی* 1؛ میثم غلام پور2 | ||
1دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
2. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. M.gholampour@hsu.ac.ir | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای غنیسازی برنامه درسی اجراشده آموزش زبان عربی در دوره دوم متوسطه و شناسایی الزامات و بسترهای مؤثر در این فرآیند انجام شده است. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارنگاری انجام گرفت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۸ نفر از دبیران، کارشناسان برنامه ریزی درسی و اساتید آموزش عربی جمعآوری شد که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون در سه سطح (مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر) و با رعایت معیارهای اعتبارسنجی کیفی انجام گردید. یافتهها در قالب پنج مضمون فراگیر اصلی شامل تمرکز بر مهارتهای زبانی کاربردی (مشتمل بر مؤلفههایی چون تقویت مهارت درک مطلب، توسعه مهارت بیان شفاهی، و ارتقاء مهارت نوشتاری)؛ «تعمیق فهم قواعد و ساختارهای زبان عربی (شامل آموزش کاربردی قواعد صرف، آموزش چندسطحی قواعد نحو و آشنایی با بلاغت و زیباییشناسی زبان عربی)؛ بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی (مشتمل بر استفاده از نرمافزارها و اپلیکیشنهای آموزش زبان، بهکارگیری منابع صوتی و تصویری آنلاین، ایجاد محیط یادگیری ترکیبی و تعاملی)؛ تنوعبخشی به روشهای تدریس و ارزشیابی (مشتمل بر ایجاد محیط یادگیری ارتباطی و تعاملی مبتنی بر فعالیت، شخصیسازی آموزش با رویکرد تمایزی در یادگیری زبان عربی، ارزشیابی عملکردی و فرآیندمحور برای سنجش یکپارچه مهارتها)؛ ایجاد ارتباط با فرهنگ و تمدن اسلامی-عربی (شامل آشنایی با ادبیات غنی عربی، درک جایگاه زبان عربی در علوم اسلامی، و شناخت فرهنگ و آداب و رسوم جوامع عربی) استخراج شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ زبان عربی؛ برنامه درسی اجراشده؛ غنی سازی؛ تدریس؛ متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Strategies for Enriching the Implemented Curriculum of Arabic Language Education in Upper Secondary Education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad mahmoodi1؛ meysam gholampooor2 | ||
1PhD in Curriculum Studies, University of Birjand, Birjand, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran. E-mail: M.gholampour@Hsu.ac.ir. | ||
چکیده [English] | ||
The present qualitative study, employing a phenomenological approach, aims to investigate strategies for enriching the implemented curriculum of Arabic language education in upper secondary education and to identify the requirements and contextual factors influencing this process. Data were collected through semi-structured interviews with 18 purposively selected participants, including Arabic language teachers, curriculum planning experts, and professors of Arabic language education. Thematic analysis was conducted at three levels—basic, organizing, and overarching themes—while adhering to qualitative validation criteria. Findings revealed five main themes: focusing on practical language skills such as enhancing reading comprehension, oral expression, and writing; deepening understanding of Arabic grammar and structures through practical morphology instruction, multi-level syntax teaching, and exposure to Arabic rhetoric and aesthetics; utilizing modern educational technologies including language learning software, online audio-visual resources, and blended interactive environments; diversifying teaching and assessment methods by fostering activity-based communicative learning, personalizing instruction via differentiated approaches, and employing performance- and process-oriented assessments; and establishing connections with Islamic-Arabic culture and civilization by familiarizing learners with rich Arabic literature, the role of Arabic in Islamic sciences, and Arab cultural traditions. These results provide valuable guidance for curriculum planners, teachers, and policymakers aiming to enhance the quality of Arabic language education in secondary schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Arabic language, implemented curriculum, enrichment, teaching, secondary school. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |