
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,386,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,523,231 |
تأثیر بازخوردهای اصلاحی معلّم عربی بر جرأت ورزی آموزشی و نشاط تحصیلی دانش آموزان با نشانگان اضطراب اساسی دوره متوسطه دوّم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.19734.1259 | ||
نویسندگان | ||
مهدی یوسف وند1؛ علی خالقی* 2 | ||
1استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: اضطراب اساسی از شایعترین اختلالات روانی است که شیوع رو به رشد آن در بین دانشآموزان به یک نگرانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر "بازخوردهای اصلاحی معلّم عربی " بر جرأتورزی آموزشی و نشاط تحصیلی دانشآموزان دختر با نشانگان اضطراب اساسی شهرستان قم بود. روش کار: این پژوهش به صـورت نیمهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـشآمـوزان دختـر دوره متوسطه دوّم با نشانگان اضطراب اساسی یعنی کسب نمره بالاتر از نقطه برش 18 از 63 در "سیاهه اضطراب اساسی بک2" شـهر قم بود. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخـاب و بـا استفاده از روش تصـادفی ساده به شیوه قرعهکشی در گـروه هـای مداخله "ارائه بازخوردهای اصلاحی معلّم عربی" (20 تن) و کنترل (20 تن) گمارده شـدند. نتایج: تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین 2 گروه نشان داد(01/0>P). یافتهها حاکی از آن بود که میزان ج جرأتورزی آموزشی و نشاط تحصیلی گروه مداخله به طور معنیداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است(01/0>P). نتیجهگیری "بازخورد اصلاحی معلّم عربی" بر میزان جرأتورزی آموزشی و نشاط تحصیلی دانشآموزان با نشانگان اضطراب اساسی اثربخشی مثبت و معنیداری دارد. پیشنهاد میشود دبیران عربی از " بازخورد اصلاحی معلّم عربی" برای افزایش میزان جرأتورزی آموزشی و نشاط تحصیلیآموزان دختر با نشانگان اضطراب اساسی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخوردهای اصلاحی؛ معلّم عربی؛ جرأت ورزی آموزشی؛ نشاط تحصیلی؛ اضطراب اساسی؛ دانش آموز دختر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Arabic teacher corrective feedback on educational assertiveness and academic vitality of students with major anxiety syndrome in high school | ||
نویسندگان [English] | ||
mehdi Yousefvand1؛ علی خالقی2 | ||
1Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant professor in Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, Iran, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Major depressive disorder is one of the most common academic disorders, the growing prevalence of which has become a concern among students. The aim of the present study was to determine the effect of "Arabic teacher corrective feedback" on the educational assertiveness and academic vitality of female students with major depressive disorder in Qom city. Methodology: This study was a quasi-experi academic study in which a pre-test-post-test design with a control group was used. The study sample consisted of 40 female students in the second year of secondary school with major depressive disorder, meaning a score higher than the cutoff point of 18 out of 63 on the "Beck-2 Major Depression Inventory" in Qom city. The samples were selected by convenience sampling and assigned to the intervention groups "Providing corrective feedback from Arabic teachers" (20 people) and control (20 people) by drawing lots using a simple random method. Results: Analysis of covariance showed a significant difference between the two groups (P<0.01). The findings indicated that the level of educational assertiveness and academic vitality of the intervention group increased significantly compared to the control group (P<0.01). Conclusion: "Arabic Teacher's corrective feedback" has a positive and significant effect on the level of educational assertiveness and academic vitality of students with major anxiety syndrome. It is suggested that Arabic teachers use "Arabic teacher's corrective feedback" to increase the level of educational assertiveness and academic vitality of female students with major anxiety syndrome. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corrective Feedback, Arabic Teacher, Educational assertiveness, Academic vitality, Major anxiety, Female student | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |