
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,386,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,523,248 |
ارزیابی میزان تناسب بین تصویر و متن در کتابهای عربی نونگاشت دوره متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی (متنی) نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.19712.1264 | ||
نویسنده | ||
بهنام آقائی نژاد* | ||
دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مواردی که در کتابهای آموزشی و درسی برای انتقال معنا و تحقق اهداف آموزشی اهمیت زیادی دارد، تناسب مطلوب بین تصویر و متن مربوط به آن است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تناسب بین هر یک از تصاویر اصلی و متون مربوطه در دروس کتابهای عربی متوسطه اول بر اساس فرانقش ترکیبی نظریه کرس و ون لیوون است. این نظریه یکی از حوزههای نشانهشناسی اجتماعی در تحلیل تصاویر و متون میباشد. روش این پژوهشِ توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. در ادامه برای بررسی رابطه بین متن و تصویر، از کتابهای عربی پایه هفتم تا نهم دوره متوسطه اول پنج مورد از تصاویر اصلی همراه با متن هر درس انتخاب شدند و میزان تناسب آنها با متن مربوطه در سه سطح زیاد (ایدهآل)، متوسط و کم مورد بررسی قرار گرفتند. از هر کدام از این سطوح در هر سه پایه، نمونههایی از تصاویر و متن در این نوشتار آورده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که در اکثر تصاویر مورد بررسی معادل73.34% پیوستگی کامل و مناسبی با متن مربوطه که مطابق با اهداف آموزشی و انتقال معنا باشد، وجود نداشت و فقط در 33.33% تصاویر مورد بررسی، تناسب کامل ایجاد شده بود. از این رو لازم است تغییراتی در متن و تصاویر اصلی این کتاب ها صورت بگیرد که میزان تناسب به سطح ایدهآل برسد تا انتقال معنا و نیل به اهداف آموزشی برای فراگیران به صورت کامل حاصل گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر؛ متن؛ کتابهای درسی عربی متوسطه اول؛ نظریه گونتر کرس و تئو ون لیوون؛ فرانقش ترکیبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the degree of image and text coherence in newly authored Arabic Textbooks for junior high school based on the compositional (textual) metafunction in the theory of Gunther Kress and Theo Van Leeuwen | ||
نویسندگان [English] | ||
Behnam Aghaei Nezhad | ||
Ph.D. in Arabic Language and Literature, University of Kashan, Kashan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the key factors in educational and instructional materials for effective meaning-making and achieving pedagogical goals is the appropriate alignment between images and their corresponding texts. Accordingly, the present study aims to assess the degree of coherence between main images and their associated texts in Arabic textbooks for junior high school, based on the compositional metafunction proposed in the theory of Gunther Kress and Theo van Leeuwen. This theory belongs to the domain of social semiotics and focuses on the analysis of images and texts. The research follows a descriptive content analysis method. To evaluate the relationship between text and image, five main images along with their lesson texts were selected from Arabic textbooks for grades 7 through 9. The degree of image and text coherence was then analyzed at three levels: high (ideal), moderate, and low. Representative examples from each level and grade are included in the article. The findings revealed that in approximately 73.34% of the analyzed images, there was no full and appropriate continuity with the related texts in a way that would support educational objectives and effective meaning transfer. Only 33.33% of the images demonstrated full alignment. Therefore, revisions in both the textual and visual content of these textbooks are necessary to enhance image and text coherence and thereby support more effective learning outcomes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Image, text, Arabic textbooks for junior high school, The theory of Gunter Kress and Theo Van Leeuwen, Compositional Metafunction | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |