
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,386,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,523,265 |
بررسی تأثیر آموزش زبان عربی بر رویکرد های آموزشی و تربیتی دانشآموزان متوسطه اول: چالشها و فرصتها | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.19257.1240 | ||
نویسنده | ||
رضا کریم پور کاسین* | ||
آذربایجان شرقی _شهرستان ورزقان _روستای کاسین | ||
چکیده | ||
این پژوهش تأثیر آموزش زبان عربی بر رویکردهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان دوره متوسطه اول در ایران را بررسی میکند و بر چالشها و فرصتهای تقویت هویت دینی و فرهنگی تمرکز دارد. مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر زبان عربی بر یادگیری و هویت، شناسایی چالشهای آموزش و فرصتهای بهبود آن انجام شد. پژوهش با روش ترکیبی (کمی و کیفی) در مدارس تبریز، اهر و ورزقان اجرا شد. نمونه شامل 300 دانشآموز (170 دختر، 130 پسر) با میانگین سنی 13 تا 15 سال بود که با نمونهگیری هدفمند بر اساس معیارهایی مانند تجربه یادگیری عربی، تنوع اقتصادی و توزیع جغرافیایی (70% شهری، 30% روستایی) انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند با 40 معلم و پرسشنامههای لیکرت از دانشآموزان جمعآوری و با نرمافزارهای SPSS و NVivo تحلیل شدند. ابزارها اعتبارسنجی شده و ملاحظات اخلاقی رعایت شدند. یافتهها نشان داد آموزش زبان عربی درک دینی را تقویت میکند (میانگین 3.45، بالاتر در دختران: 3.55). با این حال، چالشهایی مانند تمرکز بیشازحد بر قواعد (70% محتوای کتابها)، عدم ارتباط با زندگی روزمره (میانگین 2.29) و روشهای سنتی تدریس (تأیید 82% معلمان) اثربخشی را کاهش دادهاند. معلمان استفاده از فناوری (54%) و تأکید بر مکالمه و مفاهیم دینی (60%) را پیشنهاد کردند. نتایج بر نیاز به برنامههای درسی تعاملی و آموزش معلمان تأکید دارد. پژوهشهای آینده باید تأثیر فناوری و اثرات بلندمدت بر ارزشهای اخلاقی را بررسی کنند. محدودیت نمونه به سه شهر ممکن است تعمیمپذیری را محدود کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان عربی؛ هویت دینی؛ چالشهای آموزشی؛ برنامههای درسی تعاملی؛ فناوری آموزشی؛ انگیزه دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Impact of Arabic Language Education on the Educational and Pedagogical Approaches of Lower Secondary Students: Challenges and Opportunities | ||
نویسندگان [English] | ||
رضا کریم پور کاسین | ||
farhangian unevercity | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the impact of Arabic language education on the educational and moral approaches of lower secondary school students in Iran, focusing on the challenges and opportunities for enhancing religious and cultural identity. The research aimed to evaluate the effect of Arabic language learning on students’ learning and identity, identify educational challenges, and explore opportunities for improvement. Employing a mixed-methods approach (quantitative and qualitative), the study was conducted in schools in Tabriz, Ahar, and Varzaqan. The sample comprised 300 students (170 girls, 130 boys), aged 13–15 years, selected through purposive sampling based on criteria such as prior Arabic learning experience, economic diversity, and geographical distribution (70% urban, 30% rural). Data were collected via semi-structured interviews with 40 teachers and Likert-scale questionnaires from students, analyzed using SPSS and NVivo software. The instruments were validated, and ethical considerations were observed. Findings indicate that Arabic language education enhances religious understanding (mean score: 3.45, higher among girls: 3.55). However, challenges such as an overemphasis on grammar (70% of textbook content), lack of relevance to daily life (mean score: 2.29), and traditional teaching methods (endorsed by 82% of teachers) limit effectiveness. Teachers recommended integrating technology (54%) and emphasizing conversational skills and religious concepts (60%). The results underscore the need for interactive curricula and teacher training. Future research should explore technology’s impact and long-term effects on moral values. The sample’s limitation to three cities may constrain generalizability. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic language education, religious identity, educational challenges, interactive curricula, educational technology, student motivation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |