
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,386,758 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,523,234 |
اقدامپژوهی: : ارتقابخشی علاقه و انگیزه دانشجویان رشتۀ عربی به درس صرف؛ با تکیه بر یادگیری اکتشافی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.18891.1229 | ||
نویسنده | ||
عبدالله حسینی* | ||
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
اصلاح شیوههای آموزش و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، دغدغه همیشگی نظریهپردازان حوزه آموزش و پرورش بوده است؛ به گونهای که تحقیقات وسیع و دامنهدار یکصد سال اخیر همراه با آزمایشهای تجربی، سبب پیدایش نظریههای گوناگونی شده است. به طور کلی، نظریهپردازان امور آموزشی و علوم تربیتی، راهبردها و راهکارهای گوناگونی را برای زدودن کاستیهای شیوههای سنتی تدریس، طراحی و پیشنهاد کردهاند که رویکرد یادگیری اکتشافی یکی از آنها است؛ ازاینرو، این جستار بر آن است تا به بررسی تأثیر بهرهگیری از روش یادگیری اکتشافی برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان رشته آموزش عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی بندرعباس، ورودی سال 1400 در درس صرف بپردازد و راهکارهایی عملی را برای افزایش انگیزه و اشتیاق یادگیری آنها ارائه دهد. با توجه به مشاهده عدم علاقه دانشجویان به درس صرف، اقدامپژوهی به عنوان روشی برای حل این مسأله انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی 1400 بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده بود. ابتدا، با استفاده از تکنیکهای مشاهده مستقیم و مصاحبه، بیانگیزگی به عنوان مشکلی رایج در میان دانشجویان این پردیس شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقدامپژوهی؛ دانشجومعلم؛ رشته عربی؛ یادگیری اکتشافی؛ علاقه؛ درس صرف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Action research: improving the interest and motivation of the students of Arabic major toward grammar by relying on exploratory learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdullah hosseiny | ||
Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
اصلاح شیوههای آموزش و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری، دغدغه همیشگی نظریهپردازان حوزه آموزش و پرورش بوده است؛ به گونهای که تحقیقات وسیع و دامنهدار یکصد سال اخیر همراه با آزمایشهای تجربی، سبب پیدایش نظریههای گوناگونی شده است. به طور کلی، نظریهپردازان امور آموزشی و علوم تربیتی، راهبردها و راهکارهای گوناگونی را برای زدودن کاستیهای شیوههای سنتی تدریس، طراحی و پیشنهاد کردهاند که رویکرد یادگیری اکتشافی یکی از آنها است؛ ازاینرو، این جستار بر آن است تا به بررسی تأثیر بهرهگیری از روش یادگیری اکتشافی برای ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان رشته آموزش عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی بندرعباس، ورودی سال 1400 در درس صرف بپردازد و راهکارهایی عملی را برای افزایش انگیزه و اشتیاق یادگیری آنها ارائه دهد. با توجه به مشاهده عدم علاقه دانشجویان به درس صرف، اقدامپژوهی به عنوان روشی برای حل این مسأله انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی 1400 بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده بود. ابتدا، با استفاده از تکنیکهای مشاهده مستقیم و مصاحبه، بیانگیزگی به عنوان مشکلی رایج در میان دانشجویان این پردیس شناسایی شد. به همین جهت، با مشاهده کاهش علاقه و تعامل دانشجویان با محتوای درسی، برنامهای شامل استفاده از یادگیری اکتشافی اجرا شد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Action Research, Student Teacher, Arabic Major, Exploratory Learning, Interest, Grammar | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |