
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,386,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,523,248 |
رویکردی انتقادی به سرفصلها و شیوههای آموزش عربی در دانشگاهها (چالشها و ارائه راهکارها) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/alle.2025.18856.1228 | ||
نویسندگان | ||
علی سلیمی* 1؛ علی پروانه2 | ||
1هیئت علمی، دانشگاه رازی | ||
2دانش آموخته دکتری دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
تحلیل انتقادی مستمر و مبتنی برآسیبشناسی در محتوا و روشهای تدریس، ضرورتی اجتناب-ناپذیر برای کیفیتبخشی به آموزش در هر نظام تحصیلی است. روش آموزش زبان و ادب عربی در کشور، طی سالیان گذشته، پیشرفتهای قابل توجهی داشته است، اما با وجود این، نقصها و کاستیهایی هم داشته و دارد. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است، در نظر دارد تا با رویکردی انتقادی و به صورت نظری، چالشهای موجود در این زمینه را توصیف، تحلیل و نقد کند و در پایان راهکارهایی ارائه دهد. نتیجه اینکه با رویکرد انتقادی ـ اصلاحی به روشهای آموزش زبان عربی در کشور و هدف-مند نمودن نقش آنها، میتوان نارساییهای آموزشی و پژوهشی در این زمینه را کاهش داده، و آن را ارتقاء داد. این مهم، با تدوین دو سرفصل متفاوت و کاملاً مجزا از هم، با عنوانهای «آموزش زبان عربی» و «ادبیات عربی» امکانپذیر است. در سرفصل «آموزش زبان»، دانشجو فقط باید مهارتهای زبانی را بیاموزد و در مقطع کارشناسی و به منظور تربیت مترجم، خبرنگار، گوینده دانشجو بپذیرد. اما در سرفصل «ادبیات عربی» سرفصلهای موجود رشته زبان و ادبیات عربی با انجام اصلاحاتی در آن و با زدودن پیرایههای آن استمرار یابد و در دو مقطع تحصیلات عالی کارشناسیارشد و دکتری دانشجو تربیت کند. واژگان کلیدی: روش آموزش، آسیب شناسی، تحلیل انتقادی، آموزش عربی. | ||
کلیدواژهها | ||
روش آموزش؛ آسیب شناسی؛ رویکرد انتقادی؛ آموزش عربی؛ سرفصل ها؛ ادبیات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A critical approach to the curricula and methods of teaching Arabic in universities (Challenges and solutions) | ||
نویسندگان [English] | ||
ali salimi1؛ ali parvaneh2 | ||
1razi university | ||
2razi.university | ||
چکیده [English] | ||
A critical approach to the curricula and methods of teaching Arabic in universities (challenges and solutions) Abstract Continuous and pathologically based critical analysis of teaching content and methods is an inevitable necessity for improving the quality of education in any educational system. The method of teaching Arabic language and literature in the country has made significant progress over the past years, but despite this, it also has shortcomings and shortcomings. This research, which was conducted using a descriptive-analytical method, aims to describe, analyze, and criticize the challenges in this field with a critical and theoretical approach, and ultimately provide solutions. The result is that by adopting a critical-reformative approach to Arabic language teaching methods in the country and making their role purposeful, educational and research deficiencies in this field can be reduced and improved. This is possible by developing two different and completely separate sections, titled "Arabic Language Teaching" and "Arabic Literature. In the subject of "Language Education", the student should only learn language skills and be accepted at the undergraduate level in order to train translators, journalists, and speakers. However, in the subject of "Arabic Literature", the existing subjects of the field of Arabic language and literature should be continued by making some amendments to it and removing its embellishments, and students should be trained at the two levels of higher education: Bachelor's, Master's, and Doctorate. Keywords: Educational method, pathology, critical analysis, Arabic education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching method, pathology, critical approach, Arabic education, headings, literature | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |