
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 474 |
تعداد مقالات | 3,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,320,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,486,669 |
رابطه نگرش به فناوری آموزشی با خودکارآمدی دانشجو معلمان در فرایند تدریس | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 اصل مقاله (652.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد موسی شعبانیان* 1؛ سامی رشیدی2؛ رضا زعیمی2 | ||
1علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، رشت، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین خودکارآمدی دانشجو معلمان و نگرش آنها نسبت به کاربرد فناوری در فرایند تدریس انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس امام علی (ع) استان گیلان در سال 1403 بود (225 نفر). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نگرش نسبت به کاربرد فناوری در آموزش Yavuz (2006) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Sherer و همکاران (1982) استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان تأیید گردید و پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.862 و 0.915 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی اسپیرمن، آزمون باینومیال و آزمون کروسکال - والیس در نرمافزار spss نسخه 27 تحلیل شدند. نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که دو بعد از ابعاد کاربرد فناوری در آموزش یعنی مزایای کاربرد فناوری و عدم تأثیرگذاری فناوری، ارتباط معناداری با میزان خودکارآمدی دانشجو معلمان داشتند. همچنین نتایج آزمون کروسکال - والیس نشان داد که سطح نگرش نسبت به فناوری به طور معناداری با سطح خودکارآمدی دانشجو معلمان مرتبط بود. نتایج آزمون باینومیال بیانگر آن بود که دانشجو معلمانی که نگرش مثبتی نسبت به کاربرد فناوری در آموزش داشتند، بهاحتمال بیشتری از خودکارآمدی بالا برخوردار بودند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که نگرش مثبت دانشجو معلمان به کاربرد فناوری در آموزش، احتمال برخورداری آنها از خودکارآمدی بالا را افزایش میدهد؛ بنابراین، توصیه میشود که برنامههای آموزشی و کارگاههای عملی جهت افزایش خودکارآمدی و مهارتهای فناورانه دانشجو معلمان طراحی و اجرا شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ فناوری؛ خودکارآمدی؛ دانشجو معلمان؛ کاربرد فناوری؛ نگرش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Relationship Between Attitudes Toward Educational Technology and Student Teachers'''' Self-Efficacy in the Teaching Process | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad mousa shabanian1؛ Sami Rashidi2؛ reza zaeimi2 | ||
1Educational Sciences, Farhangian University, Rasht, Iran | ||
2Bachelor's student of educational sciences, Farhangian University, Rasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to examine the relationship between student teachers'' self-efficacy and their attitudes toward the use of technology in the teaching process. The research was descriptive-correlational, and the statistical population included 225 student teachers at Imam Ali Farhangian University Campus in Guilan Province in 2024. Data collection was conducted using the Attitudes Toward Technology in Education Questionnaire by Yavuz (2006) and the General Self-Efficacy Questionnaire by Sherer et al. (1982). The validity of both questionnaires was confirmed by experts, and their reliability was assessed using Cronbach’s alpha coefficients, which were calculated as 0.862 and 0.915, respectively. Data analysis was performed using Spearman’s correlation test, the binomial test, and the Kruskal-Wallis test in SPSS software version 27. The results of Spearman’s test revealed significant relationships between two dimensions of technology use in education—namely, the advantages of technology use and the lack of impact of technology—and the self-efficacy levels of student teachers. Additionally, the Kruskal-Wallis test results showed that the level of attitude''s strength toward technology was significantly related to the level of self-efficacy among student teachers. The findings from the binomial test indicated that student teachers with positive attitudes toward the use of technology in education were more likely to exhibit high self-efficacy. Based on the results of the present study, it can be concluded that a positive attitude toward technology use in education increases the likelihood of student teachers possessing high self-efficacy. Therefore, it is recommended to design and implement educational programs and practical workshops to enhance student teachers'' self-efficacy and technological skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching, Technology, Self-Efficacy, Student Teachers, Technology Use, Attitudes | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |