| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,717 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,174 |
تحلیل تأثیر روشهای نوین تدریس بر توسعه مهارتهای فراشناختی فراگیران در آموزش تاریخ. | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 3، مهر 1403، صفحه 32-58 اصل مقاله (737.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.4370 | ||
| نویسندگان | ||
| فروزان ادیب فر* ؛ ریحانه رضوانی؛ عاطفه یاوری | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روشهای نوین تدریس در آموزش تاریخ بر مهارتهای فراشناختی فراگیران است. با توجه به نقش مهم مهارتهای فراشناختی در درک عمیق، تحلیل وقایع تاریخی و توانایی تفکر انتقادی، استفاده از روشهای فعال و نوآورانه در فرایند آموزش تاریخ، ضرورتی انکارناپذیر یافتهاست. این مطالعه با روش توصیفیتحلیلی انجام شده و بر اساس منابع علمی و مطالعات پیشین به تحلیل چگونگی تأثیر روشهایی چون بدیعه پردازی، شبیهسازی، روایتگری تاریخی، پژوههگویی و بهرهگیری از فناوریهای آموزشی پرداختهاست. یافتهها نشان میدهد که این شیوههای تدریس با تحریک تفکر خودآگاه، نظارت بر فرایند یادگیری و توانمندسازی فراگیران در تنظیم راهبردهای شناختی موجب ارتقاء مهارتهای فراشناختی آنان میشود. همچنین فضای فعال و مشارکتی کلاس تاریخ در صورت بهرهگیری از این روشها، زمینه رشد استقلال یادگیری و بازاندیشی فراگیران را فراهممیسازد. در پایان پژوهش بر لزوم بازنگری در رویکردهای سنتی تدریس تاریخ و حرکت بهسوی روشهای نوین و مبتنی بر یادگیرنده تأکید میکند | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تدریس؛ . مهارتهای فراشناختی؛ . آموزش تاریخ؛ . روشهای نوین تدریس؛ .تاریخ | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Analyzing the Impact of Innovative Teaching Methods on the Development of Learners' Metacognitive Skills in History Educatio | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Forouzan Adibfar؛ Reihaneh Rezvani؛ Atefeh yavari | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |
||