| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,682 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,157 |
بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی. | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 5، شماره 3، مهر 1403، صفحه 103-119 اصل مقاله (779.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.4373 | ||
| نویسنده | ||
| عباس رهبری* | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به بررسی چالشها و فرصتهای نوآوری در آموزش تاریخ با رویکرد بومیسازی در جوامع اسلامی میپردازد. با توجه به ناهمخوانی روشهای آموزشی رایج با ارزشهای اسلامی و پیامدهای هویتی آن، این مطالعه ضرورت بازنگری در شیوههای تدریس تاریخ را مورد تأکید قرارمیدهد. روشهای پژوهش: پژوهش حاضر با روش کیفی و تحلیل محتوای اسنادی انجامشده و دادهها از طریق بررسی منابع کتابخانهای و مقالات معتبر گردآوری شدهاند. یافتههای پژوهش: یافتهها نشان میدهد که تلفیق روشهای نوین مانند یادگیری مشارکتی و تفکر انتقادی با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، ضمن افزایش اثربخشی آموزشی، به حفظ هویت فرهنگی دانشآموزان کمک میکند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که بومیسازی محتوای تاریخی با تأکید بر میراث تمدن اسلامی و استفاده از فناوریهای آموزشی سازگار با فرهنگ اسلامی میتواند چالشهای موجود را کاهش دهد. این مطالعه پیشنهاد میکند که نظامهای آموزشی با بهکارگیری راهبردهایی مانند آموزش شخصیسازی شده، روشهای خلاقانه و ارزیابی جامع در چارچوب ارزشهای اسلامی، زمینه را برای پرورش نسلی پویا و متعهد فراهم کنند. محدودیت اصلی تحقیق، کمبود منابع معتبر در زمینه الگوهای بومی آموزش تاریخ است که لزوم انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه را نشان میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوآوری در تدریس؛ . بومیسازی آموزشی؛ . آموزش تاریخ؛ . فرهنگ اسلامی؛ . تعلیم و تربیت اسلامی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Investigating innovative methods of teaching history and its localization in accordance with culture in Islamic societies | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Abbas rahbary | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |
||