
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 475 |
تعداد مقالات | 3,696 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,339,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,495,952 |
بررسی شیوههای نوآورانه تدریس تاریخ و بومیسازی آن مطابق با فرهنگ در جوامع اسلامی. | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 5، شماره 3، مهر 1404، صفحه 103-119 اصل مقاله (775.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.4373 | ||
نویسنده | ||
عباس رهبری* | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی چالشها و فرصتهای نوآوری در آموزش تاریخ با رویکرد بومیسازی در جوامع اسلامی میپردازد. با توجه به ناهمخوانی روشهای آموزشی رایج با ارزشهای اسلامی و پیامدهای هویتی آن، این مطالعه ضرورت بازنگری در شیوههای تدریس تاریخ را مورد تأکید قرارمیدهد. روشهای پژوهش: پژوهش حاضر با روش کیفی و تحلیل محتوای اسنادی انجامشده و دادهها از طریق بررسی منابع کتابخانهای و مقالات معتبر گردآوری شدهاند. یافتههای پژوهش: یافتهها نشان میدهد که تلفیق روشهای نوین مانند یادگیری مشارکتی و تفکر انتقادی با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، ضمن افزایش اثربخشی آموزشی، به حفظ هویت فرهنگی دانشآموزان کمک میکند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که بومیسازی محتوای تاریخی با تأکید بر میراث تمدن اسلامی و استفاده از فناوریهای آموزشی سازگار با فرهنگ اسلامی میتواند چالشهای موجود را کاهش دهد. این مطالعه پیشنهاد میکند که نظامهای آموزشی با بهکارگیری راهبردهایی مانند آموزش شخصیسازی شده، روشهای خلاقانه و ارزیابی جامع در چارچوب ارزشهای اسلامی، زمینه را برای پرورش نسلی پویا و متعهد فراهم کنند. محدودیت اصلی تحقیق، کمبود منابع معتبر در زمینه الگوهای بومی آموزش تاریخ است که لزوم انجام پژوهشهای بیشتر در این حوزه را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری در تدریس؛ . بومیسازی آموزشی؛ . آموزش تاریخ؛ . فرهنگ اسلامی؛ . تعلیم و تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating innovative methods of teaching history and its localization in accordance with culture in Islamic societies | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas rahbary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |