
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,380,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,516,926 |
ضرورت قابل توجه در مطالعه و آموزش تاریخ، یک پارادوکس تاریخی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 25-42 اصل مقاله (420.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4381 | ||
نویسنده | ||
احمد رضا نجفی* | ||
مدرس گروه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران | ||
چکیده | ||
هدف و پیشینه: این مقاله با هدف فهم و شناسایی تعارض میان تاریخ به مثابه امری عبرت آموز و واقع گرا یا تاریخ به مثابه پدیده ای نگارش شده توسط حاکمان و آغشته به تحریف با تاکید بر تاریخ ایران باستان انجام گرفت. پژوهشگر برای دستیابی به این هدف، از روش: کتابخانه ای – اسنادی استفاده کرد. بر این اساس ضرورت دید که واحد مراجعه خود را آثار ،کتب ،مقالات و اسناد تاریخی نگارش شده با موضوع ایران باستان را انتخاب کند. با توجه به گستردگی منابع و آثار، تصمیم گرفته شد تا بر مبنای حساسیت نظری، آثاری از چهار دوره عیلامیان، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به عنوان نمونه نهایی گردآوری اطلاعات تعیین شود. برای ساماندهی یافتهها و تسریع و طبقه بندی دقیقتر و سریعتر اطلاعات از ابزار فیش برداری و یادداشت برداری استفاده شده است. یافتههای: مطالعه نشان داد که با اینکه هر دو بعد بازشناسی تاریخ (عبرت آموز بودن و واقعی/ تحریف شده و آغشته به واقعیت ) وجود داشت. نتیجهگیری: مهم آنکه تاریخ مقدس فرض نشود و آنچه از تاریخ میآید هم تماما رخ نداده و هم تمام ساخته و پرداخته شده نیست، بلکه تاریخ و حوادث آن در ایران باستان واقعیتی است که به تبعیت از منافع حاکمان و اقتدارگرایان به تحریفها و سوگیریهایی آغشته شده است که بخشی از آن عبرت آموز بوده است، اما جهت تمیز این بخش آن نیازمند مثلثسازی و رجوع منابع همسو و ناهمسو با عنوان تقابل منابع است. یادآوری و تذکر این موضوع یکی از ضرورت های قابل توجه در آموزش تاریخ است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تاریخ؛ پارادوکس تاریخی؛ تاریخ ایران؛ سنتهای تاریخی؛ مشروعیت سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Essential Necessity of History Study and Education: A Historical Paradox | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmadreza Najafi | ||
Lecturer in the Department of Humanities and Social Studies, Farhangian University, Shohadai Campus,Makkah, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Objective and Background: This study aims to explore the tension between two perspectives on history: history as an instructive and realistic account, and history as a narrative written by rulers and permeated with distortion, with a focus on ancient Iran. Method: To achieve this, the researcher employed a library–documentary method, consulting works, books, articles, and historical documents related to ancient Iran. Given the breadth of available sources, four historical periods—the Elamite, Achaemenid, Parthian, and Sasanian eras—were selected as case studies for data collection. Note-taking and card-indexing tools were used to organize and classify the findings more effectively.Finding: The results indicate that both dimensions of historical recognition exist: history as instructive and factual, and history as distorted and biased. Conclousion: Crucially, however, history should not be treated as sacred; what survives from the past is neither wholly factual nor entirely fabricated. Rather, the events of ancient Iran represent realities that, shaped by the interests of rulers and authoritarian powers, have been subject to distortion and bias. Some aspects remain instructive, but distinguishing these requires triangulation and the comparison of both aligned and opposing sources—a process referred to here as “confrontation of sources.” Emphasizing this critical perspective is an important necessity in the teaching of history. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
History education, historical paradox, Iranian history, historical traditions legitimization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |