
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,756 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,432,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,595 |
ماهیت و کاربرد شبکه های اجتماعی در فرآیند آموزش از دیدگاه اساتید: یک پژوهش کیفی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، شهریور 1404، صفحه 33-58 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18929.1285 | ||
نویسندگان | ||
میثم غلام پور* 1؛ محمد محمودی بورنگ2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران(نویسنده مسئول) | ||
2دکتری مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: با گسترش فناوریهای نوین ارتباطی، شبکههای اجتماعی بهعنوان یکی از مؤثرترین بسترهای تعامل و تبادل اطلاعات در عرصههای گوناگون ازجمله آموزش موردتوجه پژوهشگران قرارگرفتهاند؛ کاربرد شبکه های اجتماعی در آموزش یکی از بسترهای نوین در زمینه آموزشی است از این رو هدف پژوهش حاضر، تبیین ادراک اساتید دانشگاه از ماهیت و کاربست شبکههای اجتماعی در فرآیندهای آموزشی است. داده ها و روش ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارنگاری انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاه بیرجند بودند و نمونه مدنظر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر مبنای ملاکهای ازپیشتعیینشده انتخاب شدند. فرایند گردآوری دادهها با بهرهگیری از مصاحبههای نیمه ساختاریافته تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل با استفاده از فرآیند تحلیل مضمون تحلیل گردید. یافتهها: بر اساس ادراک مشارکتکنندگان، شبکههای اجتماعی ماهیتی پویا و در حال تکوین دارند، طبق دیدگاه اساتید شبکه های اجتماعی در ایران دارای ویژگی چون عدم تعادل در استفاده، نبود زیرساخت مناسب و دخالتهای سیاسی است؛ همچنین طبق دیدگاه اساتید این شبکهها دارای کارکردهای تفریحی، اقتصادی، تغییر جو محیط و آموزشی است. چالشهایی همچون نگرش منفی برخی اساتید و استفاده نامتوازن دانشجویان نیز از دیگر مضامین استخراجشده بود. بر مبنای یافتههای این پژوهش، توجه به راهکارهایی همچون بازنگری در سیاستگذاریها، فرایند مدیریت دانش، فرهنگسازی آموزشی، توسعه زیرساختها و تدوین رویههای روشن برای بهرهگیری هدفمند از شبکههای اجتماعی در نظام آموزش عالی ضروری به نظر میرسد. ازجمله پیامدهای آموزشی شبکه های اجتماعی میتوان به تقویت روابط صمیمانه، تسهیل یادگیری مادامالعمر و نیز دشواری در مدیریت دانش اشاره کرد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی در آموزش نیازمند توجه به ابعاد فردی، سازمانی، فرهنگی و اجتماعی دارد و توجه صرف به یک بُعد منجر به استفاده مناسب از این رویه آموزشی نمی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی؛ آموزش؛ اساتید؛ دانشگاه؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The nature and use of social networks in the educational process from the perspective of professors: A qualitative study | ||
نویسندگان [English] | ||
Meysam Gholampour1؛ Mohammad MahmoodiBoreng2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran (Corresponding Author) | ||
2PhD in Curriculum Studies, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and aim: With the development of new communication technologies, social networks have attracted the attention of researchers as one of the most effective platforms for interaction and information exchange in various fields, including education. The use of social networks in education is one of the new platforms in the field of education. Therefore, the purpose of this study is to explain the perception of university professors of the nature and application of social networks in educational processes. Data and method: This study was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The statistical population included faculty members of Birjand University, and the sample was selected using purposive sampling method, based on predetermined criteria. The data collection process continued using semi-structured interviews until theoretical saturation was achieved. The resulting data were analyzed using coding. Findings: According to the participants' perceptions, social networks are dynamic and evolving in nature. According to the professors' perspective, social networks in Iran have characteristics such as imbalance in use, lack of appropriate infrastructure, and political interference. Also, according to the professors' perspective, these networks have recreational, economic, and educational functions. Challenges such as the negative attitude of some professors and unbalanced use by students were also extracted from other themes. Based on the findings of this study, it seems necessary to pay attention to solutions such as reviewing policies, the knowledge management process, building educational culture, developing infrastructure, and developing clear procedures for the purposeful use of social networks in the higher education system. Among the educational consequences of social networks, we can mention the strengthening of intimate relationships, facilitating lifelong learning, and difficulty in knowledge management. Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the optimal use of social networks in education requires attention to individual, organizational, cultural, and social dimensions, and paying attention only to one dimension does not lead to the appropriate use of this educational procedure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social networks, education, professors, university, phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |