
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,383,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,520,225 |
طراحی و اعتباریابی الگوی توانمندسازی حرفهای معلمان دوره ابتدایی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1404، صفحه 81-123 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.18975.1885 | ||
نویسندگان | ||
رضا سرباز مرادلو1؛ عادل زاهد بابلان* 2؛ نادر حیدری رضی آباد3؛ وحید رحیم زاده3 | ||
1کارشناس ارشد توسعه و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه آموزش علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق طراحی و اعتباریابی الگوی توانمندسازی حرفهای معلمان دوره ابتدایی بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها آمیخته و از نظر شیوه اجرا متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی، روش تحقیق نظریه دادهبنیاد به شیوه نظاممند اشتراوس و کوربین (1998) به کار گرفته شد. مشارکتکنندگان بخش کیفی تحقیق شامل صاحبنظران و استادان دانشگاهی حوزه علوم تربیتی استان اردبیل بودند. نمونهگیری به روش نظری هدفمند انجام شد و بر اساس اصل اشباع نظری، 14 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و روایی آن از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش توافق بین کدگذاران تأیید شد. دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. روش بخش کمّی نیز توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری بخش کمّی کلیه آموزگاران دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 2600 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران، ۳۳۵ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی بود. برای تحلیل دادههای کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد الگوی توانمندسازی حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل تحت مقولات ویژگیهای سازمانی، ویژگیهای شغلی، ویژگیهای فردی و جمعیتشناختی، منابع و تجهیزات، مدیریت و تسهیم دانش، رویکردهای آموزشی، توسعه منابع انسانی، استفاده از فناوری و تکنولوژی آموزشی، سبکهای رهبری و مدیریت و سواد اخلاقی، عبادی و اعتقادی دستهبندی و از نظر اعتباریابی برازش شدند (p<0.05). بر اساس یافتههای حاصل، پیشنهاد میشود برنامههای توانمندسازی معلمان با توجه به این ابعاد طراحی شوند تا تأثیرات مثبت و پایداری بر کیفیت آموزش داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی و اعتباریابی؛ توانمندسازی حرفهای؛ معلمان دوره ابتدایی؛ پژوهش آمیخته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Validating a Professional Empowerment Model for Elementary School Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Sarbaz Moradloo1؛ Adel Zahed Babolan2؛ Nader Heidari Raziabad3؛ Vahid Rahimzadeh3 | ||
1M.A. in Human Resource Development and Improvement, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
2Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
3Ph.D. Student in Educational Management, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to design and validate a professional empowerment model for elementary school teachers. The research employed an applied approach in terms of purpose, a mixed-method design (qualitative followed by quantitative), and an exploratory sequential strategy. In the qualitative section, the grounded theory method was employed using the systematic approach of Strauss and Corbin (1998). The reseach population included all experts and university faculty members in educational sciences in Ardabil province. Using purposive theoretical sampling, 14 participants were selected based on theoretical saturation. Data were collected through semi-structured interviews, and content validity was confirmed, while reliability was verified through inter-coder agreement. Qualitative data were analyzed using open, axial, and selective coding. The quantitative phase followed a descriptive-correlational approach. The statistical population comprised 2,600 elementary school teachers in Ardabil, from whom 335 teachers were selected through cluster random sampling based on Cochran’s formula. For data collection, a researcher-developed questionnaire was employed which was derived from qualitative findings. Structural equation modeling and confirmatory factor analysis were used for quantitative data analysis. Findings revealed that the professional empowerment model for elementary school teachers in Ardabil is structured around key components, including organizational characteristics, job-related attributes, individual and demographic factors, resources and facilities, knowledge management, educational approaches, human resource development, educational technology, leadership styles, and ethical, spiritual, and belief-based literacy. The model demonstrated a good fit in the validation process (p<0.05). Based on these findings, it is recommended that teacher empowerment programs be designed considering these dimensions to have a positive and sustainable impact on the quality of education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Design and Validation, Professional Empowerment, Elementary School Teachers, Mixed Research | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |