
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 480 |
تعداد مقالات | 3,716 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,383,880 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,520,266 |
طراحی و اعتباربخشی الگوی مفهومی برنامه کارورزی برای توسعه حرفهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 36، تیر 1404، صفحه 125-148 اصل مقاله (789.57 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2025.17750.1793 | ||
نویسنده | ||
مجتبی حاج خزیمه* | ||
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و هدف: برنامه کارآموزی در آموزش معلمان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا آمادگی حرفهای معلمان آینده را تضمین میکند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مفهومی برنامه کارورزی برای توسعه حرفهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع فراترکیب است. جامعه پژوهش در مرحلۀ فراترکیب شامل اسناد مرتبط با موضوع پژوهش طی سالهای 2010 تا 2024 به تعداد 2852 سند بود که بر اساس سنتز نهایی 43 سند به روش تحلیل تم بررسی شد. جهت اعتبارسنجی الگوی طراحی شده با 17 نفر از استادان و خبرگان دانشگاهی مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش مهمترین مؤلفه ها و زیرمؤلفه های برنامۀ کارورزی برای توسعه حرفه ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان عبارتند از: مهارتهای رهبری/مدیریتی (مهارت رهبری کلاس درس، مهارت مدیریت دانایی محور و مهارت مدیریت نظارت و ارزشیابی )، مهارتهای دانشگری (مهارت مدیریت دانش، مهارت پداگوژی و کارآفرینی علمی)، مهارت های پژوهشگری (مهارت اقدام پژوهی، مهارت درس پژوهی، مهارت روایت پژوهی و آینده پژوهی)، مهارتهای نرم ( مهارت اخلاق حرفه ای، مهارت ارتباطی و مهارت تاب آوری) و مهارتهای فردی (مهارت خودتوسعه ای، مهارت استقلال حرفه ای، مهارت سواد دیجیتالی و مهارت شبکه سازی). نتیجه گیری: پنج مؤلفه اصلی و هفده زیرمؤلفه حاصل از این پژوهش می تواند الگویی اثربخش برای طراحی برنامه کارورزی توسعه حرفه ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باشد و باعث آمادگی بیشتر آن ها برای حرفۀ معلمی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ دانشجو معلمان؛ دانشگاه فرهنگیان؛ فراترکیب؛ کارورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating a conceptual model of an internship program for the professional development of student teachers at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Hajkhozeymh | ||
Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: The internship program is very important in teacher training; because it ensures the professional preparation of future teachers. The present research was conducted with the aim of designing and validating a conceptual model for the internship program for the professional development of student teachers at Farhangian University. Method: This research is a qualitative and meta-synthesic study. The research community in the meta-synthesis stage included documents related to the research topic between 2010 and 2024 (N=2852), from among which 43 documents were examined based in the final synthesis using the theme analysis method. In order to validate the designed model, semi-structured interviews were conducted with 17 university professors and experts. Findings: According to the research findings, the most important components and sub-components of the internship program for the professional development of the student teachers at Farhangian University are: leadership/management skills (classroom leadership skills, knowledge-based management skills, and monitoring and evaluation management skills), knowledge skills (knowledge management skills, pedagogical skills, and scientific entrepreneurship), research skills (action research skills, lesson study skills, narrative research skills, and future research skills), soft skills (professional ethics skills, communication skills, and resilience skills), and individual skills (self-development skills, professional independence skills, digital literacy skills, and networking skills). Conclusion: The five main components and seventeen sub-components resulting from this research can be an effective model for designing a professional development internship program for student teachers at Farhangian University and help them become better prepared for the teaching profession. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Development, Student Teachers, Farhangian University, meta-synthesis, Internship | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |