تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,407 |
تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه یازدهم (تجربی-ریاضی) سال 96-1395 بر اساس رویکرد مدل سازی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 7، تیر 1396، صفحه 59-69 اصل مقاله (432.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بتول موسی پور عسکری* | ||
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 آبان 1396، تاریخ بازنگری: 14 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکرد مدل سازی در کتاب های درسی ریاضی پایه یازدهم رشته های تجربی و ریاضی است. روش تحقیق در این پژوهش تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش کتاب ریاضی پایه 11 (رشته تجربی) و کتاب هندسه و حسابان پایه 11 (رشته ریاضی) در سال تحصیلی 97-96 می باشد. در این پژوهش همه تمرینات از این سه کتاب، با توجه به پنج مقوله "بدون زمینه"، "زمینه مدار غیر معقولانه"، "زمینه مدار مستقل از زمینه"، "کاربرد استاندارد"و "مدل سازی"، در حوزه مدل سازی و کاربرد مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که بیشتر مسایل از این سه کتاب در مقوله "بدون زمینه" می باشند و تقریبأ هیچ یک از مسایل این سه کتاب جزء مسایل "غیر معقولانه" و "مدل سازی" نمی باشند. همچنین مسایل کاربردی این کتاب ها جزء مسایل "کاربرد استاندارد" می باشند. نتیجه حاصل ازاین یافته ها نشان دهنده آن است که در تألیف کتاب های درسی جدید، میزان توجه به رویکرد مدل سازی و کاربرد بسیار کم بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی و کاربرد؛ کتاب ریاضی2 پایه 11 رشته تجربی؛ کتاب حسابان1 پایه 11؛ کتاب هندسه2 پایه 11؛ تحلیل محتوا؛ برنامه درسی ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the 11th Grade Mathematics textbooks (mathematical and physics-experimental sciences) in the year 96-97 upon modeling approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Batool Mosa pour | ||
Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to study the modeling approach in the 11th Grade Mathematics textbooks. The research method used in this research is content analysis. The information source of this research is the 11th Grade Mathematics textbook 2 (experimental sciences) and the 11th Grade Calculus textbook, Geometry textbook (mathematical and physics) in the academic year 1396-97. In this research, all problems of this textbooks in terms of application and modeling, using a theoretical framework with five categories namely: "context-free" problems, "injudicious" problems, "context-separable" problems, "standard applications" and "modeling" problems, are studied. The results of the analysis show that the many of problems are "without context" and none of the problems were classified as "injudicious" and "modeling" problems. Almost all "applied problems" of this textbooks are "standard application". The results show that the degree of attention to the modeling and application approach in the new textbooks is very low. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling and application, Mathematics textbook 2, Calculus textbook 1, Geometry textbook 2, Content Analysis, Mathematics curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,043 |