
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 3,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,468,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,584,399 |
راهبردهای برنامهریزی درسی تعالیدهنده هویت ایرانی- اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20589.1518 | ||
نویسندگان | ||
حسن محیطی اردکان* 1؛ مطهره السادات حسینی پور2 | ||
1گروه اخلاق اسلامی، دانشکده مطالعات اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | ||
2گروه برنامه ریزی درسی و آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
راهبردهای برنامهریزی درسی یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در فرآیند تعلیم و تربیت است که از یک سو متأثر از مبانی است و از سوی دیگر منشأ شکل گیری سیاستهای عملی و برنامههای اجرایی است. مؤلفه راهبرد به تناسب سازگاری با مبانی نظام تعلیم و تربیت تغییرپذیرند و از این رو هر نظام تعلیم و تربیت متناسب با مبانی خاص و پذیرفته شده به ترسیم آن میپردازد. نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ایجاد، حفظ و تقویت هویت ملی است که در آن دو عنصر اسلامی بودن و ایرانی بودن در هم تنیده اند. از این رو، برنامهریزی درسی در این نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر راهبردهای معطوف به این هویت خاص است و بررسی این نوع از راهبردها مسئله اصلی پژوهش پیش رو بوده است. در این پژوهش تلاش محققان بر این بوده است تا با روش تحلیل محتوای آراء و اندیشههای مقام معظم رهبری، راهبردهای برنامهریزی درسی مؤثر در حفظ و تقویت هویت ملی استخراج و استنباط شود. یافتههای پژوهش نشان از اهمیت اساسی یازده راهبرد در این زمینه دارد که هر کدام در تعالی هویت ایرانی- اسلامی و تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی تأثیرگذارند. این راهبردها عبارتند از: استقلال طلبی، انگیزهبخشی، خودباوری، غیرتگرایی، اتکا به تاریخ، اقتدارگرایی علمی و روزآمدی، کارآمدی، وحدت آفرینی، مسئولیت محوری، معنویتگرایی و پایبندی به اخلاق. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد؛ برنامهریزی درسی؛ هویت ملی؛ هویت اسلامی؛ هویت ایرانی؛ مقام معظم رهبری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Curriculum Planning Strategies for Enhancing Iranian-Islamic Identity in the Thought of the Supreme Leader | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Mohiti Ardakan1؛ Motahhare al-Sadat Hoseini pour2 | ||
1Islamic Ethics, Faculty of Islamic Studies, Islamic Maaref University, Qom, Iran | ||
2Master's Degree in Curriculum and Educational Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Religions and Islamic Denominations, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Curriculum planning strategies are one of the most important influential factors in the education process, which is influenced by the foundations on the one hand and is the source of the formation of practical policies and executive programs on the other. The education system in the Islamic Republic of Iran is based on creating, maintaining, and strengthening national identity, in which the two elements of being Islamic and being Iranian are intertwined. Therefore, curriculum planning in this education system is based on strategies aimed at this specific identity, and examining this type of strategy has been the main issue of the research. In this study, the researchers have tried to extract and infer effective curriculum planning strategies in maintaining and strengthening national identity by analyzing the content of the opinions and thoughts of the Supreme Leader. The research findings indicate the fundamental importance of eleven strategies. These strategies include: independence, Motivation, self-confidence, nationalism, reliance on history, scientific authoritarianism and contemporaneity, effectiveness, unity-building, responsibility-centricity, spirituality, and commitment to ethics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Strategy, curriculum planning, . national identity, Islamic identity, Iranian identity, Supreme Leader | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |