
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,724 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,398,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,532,950 |
بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس، مدرسه و شادابی دانشآموزان پایهی ششم شهرستان زابل | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 42، شهریور 1404، صفحه 77-92 اصل مقاله (544.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه یوسفی قاسمی* 1؛ سمیه نخعی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل، ایران. | ||
چکیده | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between school environmental factors and the sense of belonging to the class and school and the happiness of sixth grade students in Zabol city. The research method is descriptive and correlational. The statistical population of the study is1887 sixth grade students in Zabol city (900boys and 987 girls). The sample size was 320 people based on the Cochran formula. The data collection tools were three questionnaires: school environmental factors, school belonging, and Oxford happiness questionnaire. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results obtained in this study indicate that there is a positive and significant relationship between school environmental factors on the sense of belonging to the class and school and the happiness of sixth grade students in Zabol city. The regression results also showed that in the first step, student-teacher relationships, in the second step, social cohesion, in the third step, student relationships, in the fourth step, open space and natural environment, and in the fifth step, educational equipment entered the predicted model, and these five variables were able to predict 58 percent of the changes in the feeling of belonging to the class. The results also showed that in the first step, student-teacher relationships, in the second step, social cohesion, in the third step, student relationships, and in the fourth step, open space and natural environment entered the predicted model, and these four variables were able to predict78 percent of the changes in cheerfulness. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between school environmental factors and the sense of belonging to the class, school, and happiness of sixth grade students in Zabol city | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Yousefi Ghasemi1؛ Somayeh Nakhaei2 | ||
1Master's student, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Zabol Branch, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Zabol Branch, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه عوامل محیطی مدارس با احساس تعلق به کلاس و مدرسه و شادابی دانش آموزان پایهی ششم شهرستان زابل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پایهی ششم شهرستان زابل به تعداد 1887 نفر(900 نفر پسر 987 نفر دختر)، میباشد. تعداد نمونه براساس فرمول کوکران 320 نفر به دست آمده است. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه عوامل محیطی مدارس، احساس تعلق به مدرسه و پرسشنامه شادابی آکسفورد استفاده شده است. دادهها به صورت آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشاندهنده آن است که بین عوامل محیطی مدارس بر احساس تعلق به کلاس و مدرسه و شادابی دانش اموزان پایهی ششم شهرستان زابل رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد، در گام اول روابط دانش آموزان و معلمان، در گام دوم انسجام اجتماعی، در گام سوم روابط دانش آموزان، در گام چهارم فضای باز و محیط طبیعی و در گام پنجم تجهیزات آموزشی است که وارد الگوی پیش بینی شده است و این پنج متغیر توانسته اند 58 درصد تغییرات احساس تعلق به کلاس را پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد در گام اول روابط دانش آموزان و معلمان، در گام دوم انسجام اجتماعی، در گام سوم روابط دانش آموزان و در گام چهارم فضای باز و محیط طبیعی است که وارد الگوی پیش بینی شده است و این چهار متغیر توانسته اند 78 درصد تغییرات شادابی را پیش بینی کند. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |