تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,967 |
تحلیل محتوای کتاب حسابان(1) پایه یازدهم متوسطه دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 7، تیر 1396، صفحه 71-82 اصل مقاله (329.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
منصوره موسی پور* | ||
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 26 آبان 1396، تاریخ بازنگری: 14 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف حسابان(1) پایه یازدهم متوسطه دوم، چاپ 1396 می باشد. برای بررسی فعالیت محور بودن متن و تصاویر کتاب، از تکنیک ویلیام رومی استفاده شده است و تحلیل فعالیت ها، کار در کلاس ها و تمرین ها؛ بر اساس حیطه شناختی بلوم، انجام پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش کتاب حسابان(1) چاپ سال 1396 می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که ضریب درگیری دانش آموزان با متن کتاب 27/1 می باشد که به معنای فعال بودن متن کتاب براساس تکنیک ویلیام رومی است. ضریب درگیری با تصاویر 3 به دست آمد که نشان می دهد که تصاویر بر اساس تکنیک ویلیام رومی مناسب نیست و در واقع بیش از حد، فعال است. در بخش تحلیل فعالیت ها، کار در کلاس ها و تمرین ها؛ بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که سطح درک و فهم با %89/47 بیشترین درصد توجه را به خود اختصاص داده است. به سطح های دانش، کاربرد و تحلیل هم توجه مناسبی مبذول گشته است؛ اما به دو سطح بالای حیطه شناختی یعنی ترکیب و ارزشیابی، توجه بسیار کمی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ تکنیک ویلیام رومی؛ ضریب درگیری؛ حیطه شناختی بلوم؛ کتاب حسابان(1)؛ پایه یازدهم متوسطه دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Book of calculus (1) the eleventh- grade of the secondary school (Mathematics and Physics) Based on the William Rummy Technique and Bloom's Cognitive Domain | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Mansooreh Moosa poor | ||
Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to analyze the content of the new book of calculus (1), the eleventh-grade of the secondary school, published in 1396. Using the William Rummy technique to examine the activity-centered nature of the text and pictures of the book, the analysis of activities, work in classes and exercises, based on the Bloom's cognitive domain, has been done. The statistical population of this research is the book of calculus (1) published in 1396. The results of the study showed that the students' conflict ratio is 1.27. This means that the text of the book is active according to William Rummy technique. The conflict factor was obtained with images 3 that shows that images are not suitable based on the William Rummy technique and is actually over-active. In the analysis section of activities, work in classes and exercises, based on Bloom's cognitive domain, it was determined that the level of perception and understanding with 47.89% had the highest percentage of attention. The level of knowledge, application, and analysis has also been well received, but very low attention has been paid to two levels of cognitive domains, the combination, and evaluation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, William Romance technique, conflict factor, Bloom cognitive domain, book calculus (1), eleventh-grade secondary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,193 |