
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,728 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,405,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,537,622 |
راهکارهای تازه برای تشخیص بهتر وزن و بحر عروضی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.20758.1274 | ||
نویسنده | ||
غلامرضا رحیمی ششده* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از جنبههای درست خواندن شعر و همچنین لذت بردن بیشتر از آن، شناختن و تشخیص درست وزن و بحرهای عروضی است. مباحث مربوط به وزن شعر تقریباً سابقهای به اندازۀ شعر و شاعری دارد و از گذشته تا کنون مقالات و کتابهای متعددی در این باب نوشته شده است که همگی نشان از اهمیت این دانش پایهای دارد. در این مقاله نگارنده کوشیده است ضمن مطالعه و توجه به تمامی کتب متقدم و معاصر در حوزۀ عروض، شروع هر بیت براساس هجای آغازین آن راهکاری جدید را در رکنبندی و به تبعِ آن تشخیص درستتر وزن و بحر ارائه نماید. ناگفته پیداست مشکلترین بخش پس از تقطیع شعر و تشخیص وزن و بحر آن مربوط به رکنبندی، یعنی تشخیص حدّ و مرز افاعیل عروضی و در پی آن تشخیص درست وزن و بحر است. محور اصلی این مقاله پرداختن به این موضوع است. با این راهکار برای تشخیص وزن و رکنبندی صحیح، ذهن با اوزان بسیار محدودی سر و کار دارد. در تقطیع بیتی که با دو هجای کوتاه شروع میشود؛ برای تشخیص وزن بیت مذکور و در نتیجه رکنبندی صحیح آن براساس این روش رکن اول بیت یا فعلاتن است یا فَعَلن. اگر فعلاتن بود ارکان بعدی آن نیز از دو حالت خارج نیست؛ زیرا ممکن است دوباره فعلاتن باشد که در این صورت حتما متفق الارکان و بحر متدارک است ارکان بعدی آن نیز فعلن یا فع لن خواهدبود. البته اگر بیت با فعلات نیز شروع شود حتماً بحر رمل و رکن بعدی آن فاعلاتن است. | ||
کلیدواژهها | ||
"عروض شعر"؛ "بحرهای عروضی"؛ "وزن شعر فارسی"؛ "رکنبندی"؛ "زحافات" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
New solutions for better recognition of rhythm and rhythm | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Rahimi sheshdeh | ||
Department of Persian Language and Literature, Faculty of humanities, Jahrom University, Jahrom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One aspect of reading poetry correctly, and also enjoying it more, is knowing and correctly recognizing meter and prosody. Discussions about meter and rhythm in poetry have a history almost as old as poetry and poetry itself, and numerous articles and books have been written on the subject since the past, all of which demonstrate the importance of this basic knowledge. In this article, the author has tried to present a new approach to the division of verse based on its initial syllable, while studying and paying attention to all previous and contemporary books in the field of prosody, and consequently, a more accurate identification of meter and rhythm. It goes without saying that the most difficult part after breaking down a poem and determining its meter and rhythm is related to the division, that is, determining the limits and boundaries of prosody effects and, subsequently, determining the correct meter and rhythm. The main focus of this article is to address this issue.when scansion begins with two short syllables, the first foot of the verse, according to this method, is either faʿilātun or faʿilun. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Poetry Propositions", "Seas of Propositions", "Weight of Persian Poetry", "Roknbandi", "ziḥāfāt" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |