
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,540,826 |
تاثیر آموزش مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.17564.4576 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بادله* 1؛ علیرضا دهقانی2 | ||
1دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی(تکنولوژی آموزشی)، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار، سیستان و بلوچستان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موک بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود.روشها: روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل همهی کودکان دوره ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابلهای بود که در مراکز دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای شهرستان قصرقند تحت نظر سازمان آموزش و پرورش آموزش میدیدند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس استفاده شد که در نهایت با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 30 دانشآموز مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلمنفیلد و پاریس (2004) و حافظه فعال (WMQ) بود که روایی محتوایی پرسشنامهها توسط روانشناسان و متخصصان حوزه علومتربیتی، اختلالات روانی و یادگیری مورد بررسی قرار گرفته و پس از تجزیه و تحلیل و انجام اصلاحات جزئی مورد تائید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 75/0، 71/0 و 73/0 بدست آمد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر موک تاثیر و معناداری بر مولفههای اشتیاق تحصیلی (رفتاری، عاطفی و شناختی) و عملکرد حافظه فعال (ذخیرهسازی کوتاه مدت، توجه و ابعاد اجرایی حافظه فعال) دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای دارد. نتیجهگیری: : بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر موک موجب افزایش اشتیاق تحصیلی و بهبود عملکرد حافظه فعال دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش مبتنی بر موک"؛ "اشتیاق تحصیلی؛ "؛ "اختلال نافرمانی مقابلهای"؛ "عملکرد حافظه فعال" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Mook-Based Education on Academic Achievement and Working Memory Performance of Students with Coping Disobedience Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Badeleh1؛ Alireza dehghani2 | ||
11. Associate Professor, Department of Educational Sciences, Dr. Shariati Campus, Sari, Farhangian University ,Mazandaran, Iran | ||
2M.Sc., Educational Technology, Chabahar International University, Sistan and Baluchestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
this study was to evaluate the effectiveness of Mook-based education on academic motivation and working memory performance of students with coping disobedience disorder. The method of this research is quasi experimental with pre-test and post-test design with two groups of control and experimental. The statistical population of the study included all primary school children with coping disobedience disorder who were trained in student centers with coping disobedience disorder under the supervision of the Education Organization. The available non-random sampling method was used to select the sample. Finally, using random sampling method, 30 students with coping disobedience disorder were selected. The research instruments included the Counter Disobedience Disorder Rating Scale, Frederick, and Paris (2004) and WMQ Scale Questionnaires. The analysis and minor corrections were finally confirmed and the reliability of the questionnaires was 0.75, 0.71 and 0.73 using Cronbach's alpha, respectively. Results: Findings showed that Mook-based education has a significant effect on the components of academic motivation (behavioral, emotional and cognitive) and functional memory function (short-term storage, attention and executive dimensions of working memory) of students with defiant disobedience disorder. Therefore, it can be concluded that Mook-based education increases academic motivation and improves students' working memory performance with coping disobedience disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Active Memory function"؛" Coping disobedience disorder"؛" Education Academic "؛"Enthusiasm, "؛"Mook-based" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |