
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,540,827 |
بررسی میزان بهرهگیری معلمان از هنر در آموزش دروس غیرهنری دوره ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.15869.4397 | ||
نویسنده | ||
حسن علی گرمابی* | ||
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 -56441 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: امروزه کاربرد هنر در آموزش سایر حوزههای یادگیری مطرح بوده و نظامهای آموزشی میکوشند از آن بهرهمند شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهرهگیری معلمان از هنر در آموزش دروس غیرهنری دوره ابتدایی انجام گردیده است. روشها: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی-توصیفی بوده که با روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دوره ابتدایی شهر کرج بوده که نمونهای به تعداد ۲۵۴ نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در آن مشارکت نمودند. گردآوری دادهها با ابزار پرسشنامهی محققساخته انجام گرفته و تجزیهوتحلیل دادهها با شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون T و رتبهبندی فریدمن) و پایایی پرسشنامه نیز با آزمون آلفای کرونباخ انجام و مقدار آن 83/0 برآورد شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که 71 درصد نمونه آماری دارای تجربه بهکارگیری هنر در آموزش دروس غیرهنری هستند. در بین ۱۳ رشته هنری، میزان کاربرد رشتههای کاردستی، نقاشی، قصهگویی و فیلم بالاتر از حد متوسط و رشتههای شعر، خوشنویسی، موسیقی، آواز و سرود، حجمسازی، عکاسی و آثار هنری تاریخی کمتر از متوسط بود. تحلیل وضعیت میزان استفاده از رشتههای هنری به تفکیک 9 حوزۀ یادگیری نشان داد در دو درس فارسی و فناوری میزان بهرهگیری از رشتههای هنری بالاتر از حد متوسط، در درس علوم در حد متوسط و در سایر دروس یعنی ریاضی، مطالعات اجتماعی، تربیت بدنی، تفکر و پژوهش، هدیههای آسمان و قرآن کمتر از حد متوسط بوده است. نتیجهگیری: به صورت کلی میزان استفاده معلمان از رشتههای هنری به جز سه درس فارسی، فناوری و علوم کمتر از متوسط است. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان؛ هنر؛ هنر در آموزش؛ دروس غیرهنری؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the extent of teachers' use of art in the teaching of non-art subjects in the elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
hassan ali garmabi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and objectives: Today the use of art in teaching other fields of learning is discussed.The present study was conducted with the aim of investigating the extent of teachers' use of art in teaching non-art subjects of the elementary school. Methods:This research is a type of applied-descriptive research that was conducted with a survey method. The statistical population of the research is the primary school teachers of Karaj and the number of the statistical sample was 254 people. Data collection was done with a researcher-made questionnaire, and data analysis was done with descriptive and inferential statistics indicators (T-test and Friedman's ranking) and the reliability of the questionnaire was also done with Cronbach's alpha test and its value was estimated at 0.83. Findings:The findings showed that 71% of the statistical sample has experience using art in teaching non-art subjects. Among the 13 art disciplines, the use of crafts, painting, storytelling and film was higher than the average, and poetry, calligraphy, music, singing and chanting, volume building, photography and historical works of art were below the average. Conclusion: In general, the amount of teachers' use of art subjects is less than average, except for the three subjects of Persian, technology and science. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers, art, art in instruction, non-art subjects, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |