
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,540,826 |
کنشپذیری مبتنی بر هوش هیجانی در برنامهدرسی در راستای شکلگیری هویت اتوبیوگرافی معلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.16200.4430 | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ روناک عزیزپور2 | ||
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
معلمان نقش مهمی در توسعه برنامههای درسی دارند و فعالیت آنها در چارچوب عملکرد شخصی ماهیت اجرای برنامهها را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث شکلگیری محتوای درسی مبتنی بر تجارب منحصر به فرد میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین کنشهای هیجانی معلمان در برنامهدرسی در راستای شکلگیری ماهیت اتوبیوگرافی انجام شد. روشها: رویکرد تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی بود. مشارکت کنندگان معلمان شاغل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و با اشباع نظری 17 نفر از آنها با نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص مورد مطالعه قرار گرفتند. از روش خود بازبینی پژوهشگر برای اعتبارپذیری، از تحلیل موردی و توصیف غنی برای تعیین انتقالپذیری و از حسابرس خارجی برای اطمینانپذیری دادهها استفاده شدیافتهها: یافتههای این تحقیق در ابعاد پنجگانه هوش هیجانی شامل مهارتهای اجتماعی(گفتمانمحوری، بازآفرینی فرهنگی، انتقال فرهنگی، معرفتشناسی اجتماعی، بافتشناسی اجتماعی)، خودآگاهی(فهم برنامهدرسی، تفکر سیستمی، تحلیل محتوا، دانشپژوهی، آیندهپژوهی)، خودتنظیمی(استقلالمحوری، انعطافپذیری، منطقگرایی، مدیریت، تعارضگریزی)، همدلی(فراگیرمحوری، تعلقپذیری، همزیستی، تعاملگرایی، نیازسنجی) و انگیزهبخشی(وحدتگرائی، عملکردگرائی، هدفگرایی، حلمساله، خودشکوفایی) در برنامهدرسی میشود. همچنین کنشهای هیجانی با ترغیب معلمان به شکلدهی بیوگرافی جمعی و آگاهی از ایدههای فردی در برنامهدرسی در جهت استقلال عمل آنها در فهم نیازهای فراگیران به توسعه خودِ واقعی میپردازد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که در راستای عملیاتی کردن برنامهدرسی مطابق با اهداف و بهرهوری مناسب از آن، باید قابلیتهای هیجانی مورد توجه قرار گیرد تا با تاسی از رشد ابعاد فردی و اجتماعی آنها، هویت خود شرح حالنویسی معلمان در جهت فهم اصول آموزشی به صورت واقعی شکل بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ معلمان؛ کنشگری؛ هوش هیجانی؛ هویت اتوبیوگرافی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Activism based on emotional intelligence in the curriculum in order to formation the autobiographical identity of teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
reza masouminejad1؛ ronak azizpour2 | ||
1Assistant Professor of Educational Sciences Department of Farhangian University | ||
2Bachelor of Elementary Education, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted with the aim of identifying and explaining the emotional actions of teachers in the curriculum and in line with the formation of the nature of autobiography. The qualitative research approach was inductive content analysis. The participants were teachers working in in the academic year of 1401-1402, and 17 of them were studied through a semi-structured interview and with theoretical saturation by means of purposeful index sampling. The researcher's self-review method was used for reliability, case analysis and rich description were used to determine transferability, and an external auditor was used for data reliability. The findings of this research in the five dimensions of emotional intelligence include social skills(discourse oriented, cultural recreation, cultural transfer, social epistemology, social context ology), self-awareness(curriculum understanding, system thinking, content analysis, Knowledge research, future research), self-regulation(independence oriented, flexibility. , rationalism, management, conflict avoidance), empathy(Learner oriented, belongingness, coexistence, interactionism, needs assessment) and motivation(Unitarianism, functionalism, goal orientation, problem solving, self- actualization are in the curriculum. Also, emotional actions develop the real self by encouraging teachers to form a collective biography and to be aware of individual ideas in the curriculum for the independence of their action in understanding the existential interests of the learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum, teachers, activism, emotional intelligence, autobiographical identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |