
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,540,830 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.13793.3984 | ||
نویسندگان | ||
لیلا امیریان؛ عزت اله قدم پور* ؛ محمد عباسی | ||
دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانش-آموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه آماری یک دبیرستان از میان دبیرستانهای دخترانه ناحیه ۴ کرج برای اجرای پژوهش به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شد. به منظور اجرای پژوهش، در مرحله اول برای شناسایی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر، پرسشنامه رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و همکاران (1390) اجرا شد و دانشآموزان دارای نمرات بالاتر از میانگین این پرسشنامه به عنوان دانشآموزان پرخطر شناسایی شد و در دو گروه آزمایش و گواه به طور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری قرار گرفت و برای والدین آنها 5 جلسه آموزش شیوههای فرزندپروری اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر، پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدری/ قربانی الوئوس (1996) و پرسشنامه آدابگریزی تحصیلی کلارک و همکاران (۲۰۱۵) بود که توسط شرکتکنندگان در مرحله پیش-آزمون- پسآزمون تکمیل شد. دادهها با استفاده روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرمافزار 24spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از کاهش رفتارهای قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بودبرنامه آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری به عنوان بخشی از برنامههای رفع مشکلات رفتاری دانشآموزان در عرصه تعلیم و تربیت استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ریسکپذیری اجتماعی؛ تحصیلی و هیجانی؛ قلدری؛ آدابگریزی تحصیلی؛ رفتارهای پرخطر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of education based on of risk-taking model on school bullying and academic evasion of teenage students with high-risk behaviors | ||
نویسندگان [English] | ||
leila amirian؛ ezatollah ghadampour؛ mohammad abbasi | ||
University of Lorestan | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the effect of risk-taking model-based education on bullying in school and academic deviance of adolescent students with high-risk behaviors. The research method was a quasi-experimental design with a pre-test-post-test design with a control group. The population of the present study included all female high school students in Karaj in the academic year 2019-2020. From this statistical population, one high school was selected from among the girls' high schools in District 4 of Karaj to conduct the research using a convenience sampling method. In order to conduct the research, in the first stage, to identify students with high-risk behaviors, the Risk Behavior Questionnaire of Zadeh Mohammadi et al. (2011) was administered, and students with scores higher than the average of this questionnaire were identified as high-risk students and were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group underwent 9 sessions of 90-minute risk-taking model-based training, and their parents received 5 sessions of parenting training. The measurement tools of the present study were the Revised Bullying/Victimization Questionnaire (Elwes, 1996) and the Clark et al. (2015) Academic Avoidance Questionnaire, which were completed by participants in the pre-test-post-test phase. SPSS 24 software. The results indicate based | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social, academic and emotional risk-taking, bullying, academic truancy, high-risk behaviors | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |