
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,540,827 |
شناسایی چالشها و راهبردهای ارتقای برنامه آمادهسازی نو معلمان مهارتآموز ماده 28 در ایران: یک گستره پژوهی مروری نظامند | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.17827.4609 | ||
نویسنده | ||
سید علی خالقی نژاد* | ||
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف پژوهش: علیرغم نقش تعیینکننده برنامههای آمادهسازی معلمان در کیفیتبخشی به یادگیری دانشآموزان در مدارس، تصویر روشنی و شفافی از یکی از مهمترین برنامههای آمادهسازی نو معلمان، مهارتآموزان ماده 28، در ایران برای حرفه معلمی وجود ندارد. هدف این پژوهش شناسایی چالشها و راهبردهای ارتقای برنامه آمادهسازی نو معلمان مهارت آموز ماده 28 بود. روش: گستره پژوهشی مروری نظاممند بهعنوان روش پژوهش برای تحلیل گزارشهای علمی منتشر شده بین سالهای 1394 تا 1402 در پایگاه های داده علمی ایرانی با تمرکز بر عبارتهای کلیدی «مهارتآموزان ماده 28»، «برنامه آمادهسازی نو معلمان ماده 28»، «تجربیات زیسته مهارتآموزان ماده 28»، «برنامههای آموزشی بدو استخدام معلمان» مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: تحلیل مضمون استقرایی دادههای شناسایی شده منجر به شناسایی هفت چالش هفت چالش «تطبیق برنامه درسی با نیازهای آموزشی حرفه معلمی»، «مدیریت ضعیف اجرای برنامه آمادهسازی»، «کیفیت ناچیز کارورزی»، «ابهام در مورد کیفیت آزمون اصلح»، «ضعف مدرسان در ابعاد پداگوژیک و فناورانه»، «جو منفی در مواجهه با اجرای پودمانهای آموزشی در محیط دانشگاه»، «فقر زیرساختهای رفاهی و آموزشی» و شش راهبرد «تفویض اختیار بخشی از برنامه آمادهسازی مهارتآموزان به پردیسها»، «سرمایهگذاری بر روی زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری»، «توانمندسازی استادان متناسب با برنامه درسی مهارتآموزان»، «بهبود کیفیت امکانات رفاهی مهارتآموزان»، «مشخصکردن مدارس همکار دانشگاه فرهنگیان»، «شادابسازی جو آموزش مهارتآموزان» برای ارتقای برنامه آمادهسازی نو معلمان مهارتآموز ماده 28 شد. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه میتواند برای اصلاح کاستیها و ارتقای برنامه آمادهسازی نو معلمان مهارت آموز ماده 28 مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"سیاستگذاری معلم"؛ "برنامه ارتقای معلم"؛ " توسعه حرفه ای"؛ " تحلیل مضمون"؛ "گستره پژوهی مروری نظام مند" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Challenges and Solutions in the Skills Training Program for Teacher Candidates at Farhangian University: A Scoping Systematic Review | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Ali Khaleghinezhad | ||
Assistant Professor, Department of Psychology & Educational Sciences, Yazd University, Yazd. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teacher preparation programs play a vital role in enhancing the quality of student learning. However, there is a lack of clarity surrounding the Skills Training Program for Teacher Candidates (STPTC). This study aims to identify the challenges and solutions for improving the STPTC. Method: A scoping systematic review was employed to analyze literature published between 2015 and 2023 in scientific databases. Findings: Inductive thematic analysis of the identified data led to the identification of seven challenges: adapting the curriculum to meet the educational needs of the teaching profession; ineffective management of the implementation of the preparation program; insufficient quality of internship experiences; ambiguity regarding the quality of the assessment of professional Competencies; weaknesses among university faculty in pedagogical and technological skills; negative climate of implementing modular courses in the university environment and inadequate welfare and educational infrastructure. Additionally, six solutions were proposed: delegating authority over certain aspects of the training program to university campuses; investing in software and hardware infrastructure; empowering teachers in alignment with the training curriculum; enhancing the quality of welfare facilities; identifying partner schools for Farhangian University; and revitalizing the training environment. Conclusion: Findings can be utilized to address existing shortcomings and enhance the new preparation program. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher Policy-making, Teacher Development Program, Professional Development, Thematic Analysis, Scoping Systematic Review | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |