
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,741 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,409,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,541,120 |
آموزش مطلوب در نظام آموزش و پرورش رسمی از منظر آیتالله خامنهای | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18250.1347 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه موحدی پارسا* 1؛ علی همت بناری2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان- صندوق پستی 889-14665 تهران- ایران | ||
2ستادیار گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه قم | ||
چکیده | ||
در اغلب مراکز آموزش و پرورش رسمی، عمدتا تمرکز بر آموزش به معنای «انتقال اطلاعات» است. چنین آموزشی منجر به خلاقیت و نوآوری در بعد علمی و تغییر رفتار در بعد تربیتی نمیگردد. از این رو ضروری است مفهوم آموزش و نقش معلم به عنوان آموزش دهنده باز تعریف گردد. معلم و چگونگی آموزش از دغدغههای اصلی رهبران انقلاب به ویژه حضرت آیت الله خامنهای بوده است. یکی از محورهای مهم دیدگاههای ایشان، تعریف آموزش مطلوب و بیان نقش معلم در این زمینه است. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی -تحلیلی، به این موضوع پرداخته است. نتایج نشان میدهد که آموزش مطلوب در دیدگاه ایشان، از سه مؤلفه «آموزش علم»، «آموزش فکر» و «آموزش اخلاق» تشکیل شده است. لحاظ دو مؤلفه «فکر» و «اخلاق» در کنار مؤلفه «دانش» مبتنی بر فهم عمیق ایشان از منابع دینی و مستند به آیات و روایات است. مقام معظم رهبری اهتمام به مؤلفه «آموزش فکر» را عامل نوآوری و حل مسائل و سازنده ذهن و فعالکننده مغز معرفی و آن را هم در معلم، هم در متعلم و هم در عملیات تعلیم مورد توجه قرار داده و بویژه بر آموزش فلسفه برای کودکان و عادت دادن آنان به فکر کردن از آغاز دوره کودکی تأکید می کند. ایشان در خصوص مؤلفه «آموزش اخلاق» ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت آن، دانش بدون اخلاق و تزکیه را ابزاری برای فساد، انحطاط، گمراهی و سقوط بشر معرفی و آموزش آن را عمدتا بطور ضمنی در قالب «برنامه درسی پنهان» می داند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ معلم؛ آیه الله خامنهای؛ آموزش علم؛ آموزش فکر؛ آموزش اخلاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
آموزش مطلوب در نظام آموزش و پرورش رسمی از منظر آیتالله خامنهای | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh movahedi parsa1؛ ali hemat banari2 | ||
1Department of social Sciences Educational, Farhangian University, PO Box14665-889, Tehran, Iran | ||
2ستادیار گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی العالمیه قم | ||
چکیده [English] | ||
In most formal education centers, the focus is mainly on education in the sense of "transferring information". Such education does not lead to creativity and innovation in the scientific dimension and behavioral change in the educational dimension. Therefore, it is necessary to redefine the concept of education and the role of the teacher as an educator. The teacher and the way of education have been the main concerns of the leaders of the revolution, especially Ayatollah Khamenei. One of the important axes of his views is the definition of desirable education and the expression of the role of the teacher in this field. The present article addresses this issue using a descriptive-analytical method. The results show that desirable education in his view consists of three components: "education of science", "education of thought", and "education of ethics". The consideration of the two components of "thought" and "ethics" along with the component of "knowledge" is based on his deep understanding of religious sources and is documented in verses and narrations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش, معلم, آیه الله خامنهای, آموزش علم, آموزش فکر, آموزش اخلاق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |