
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,747 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,411,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,542,531 |
بررسی اثربخشی آموزش تفکر مراقبتی بر ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه ششم شهر مشکان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.19095.1259 | ||
نویسنده | ||
hojjat eftekhari* | ||
استادیار گروه اموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مهارتهای اجتماعی نقش مهمی در رشد روانی و اجتماعی دانشآموزان ایفا میکنند. تفکر مراقبتی که بر ارزشها، احساسات و مسئولیتپذیری تأکید دارد، به عنوان روشی مؤثر برای ارتقای این مهارتها مطرح شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر مراقبتی در بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه ششم شهرستان مشکان بود. روشها این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی شهرستان مشکان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود. تعداد ۳۰ دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقهای آموزش تفکر مراقبتی را دریافت کرد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه تفکر مراقبتی هدایتی (۱۳۹۷) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (۱۹۸۳) بودند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تفکر مراقبتی به طور معناداری مهارتهای اجتماعی دانشآموزان گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل افزایش داد (p < 0.001). اندازه اثر 0.352 نشاندهنده تأثیر قابل توجه این مداخله بود .نتیجهگیری: آموزش تفکر مراقبتی میتواند به عنوان راهکاری مؤثر در ارتقای مهارتهایی مانند ارتباطات، همدلی، همکاری، حل مسئله و مدیریت هیجان در دانشآموزان به کار گرفته شود. این روش به بهبود سلامت روانی-اجتماعی و تربیت شهروندانی مسئولیتپذیر و همدل کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
"تفکر مراقبتی"؛ " مهارتهای اجتماعی"؛ " حل مساله"؛ " همدلی؛ "" دانش آموزان" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of the Effectiveness of Reflective Thinking Training on Enhancing Social Skills of Sixth Grade Students in Meshkan City | ||
نویسندگان [English] | ||
hojjat eftekhari | ||
Assistant Professor of the Educational Sciences Department at Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Social skills are essential for students’ psychological and social development. Reflective thinking, which integrates values, emotions, This study aimed to investigate the effectiveness of reflective thinking training on improving social skills among sixth-grade students in Meshkan city.. Methods: A quasi-experimental design with pretest-posttest and control group was used. The statistical population included all elementary students in Meshkan during the 2023-2024 academic year. Thirty students were selected via convenience sampling and randomly assigned to experimental (n=15) and control (n=15) groups. The experimental group received 12 sessions of 45-minute reflective thinking training. Data were collected using the Hedayati Reflective Thinking Questionnaire (2018) and the Matson Social Skills Questionnaire (1983). Data analysis was conducted using descriptive statistics and ANCOVA. Findings: Findings showed a significant increase in social skills scores in the experimental group compared to the control group (p < 0.001). The effect size of 0.352 indicated a moderate and meaningful impact of the intervention. Conclusion: Reflective thinking training effectively enhances social skills such as communication, empathy, cooperation, problem-solving, and emotional regulation in students. This approach can be employed as a practical strategy to promote students’ psychosocial health and cultivate responsible, empathetic, and socially committed individuals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Caring Thinking", " Social Skills", " Problem Solving", " Empathy", " Students" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |