
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,749 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,414,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,543,863 |
تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان اول متوسطه در درس فارسی از طریق رویکرد پژوهش محور | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.15378.4347 | ||
نویسندگان | ||
اصغر عیسی پور کهلبونی* 1؛ سیده طاهره نورموسوی2؛ ساره شعبان پناه3 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان | ||
2دانشگاه فرهنگیان | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور رامسر | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف:پرسش و پرسشگری در امر آموزش و پرورش دانش آموزان نقش اصلی و کلیدی ایفا می کنند و به نوعی راهنما و راهبر دانش آموزان در درک و دریافت مطالب و مفاهیم هستنـد.به همین واسطه می توان یکـی از نقش ها و کارکردهای آموزش و پـرورش را،تـربیت دانش آموزان پرسشگر دانست. هدف مقالۀ حاضر بررسی اثر رویکرد تدریس پژوهش محور بر مهارت پرسشگری در دانش آموزان دوره اول متوسطه بود روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1401-1400بود که با روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای مشاهده، سیاهۀ رفتار، پرسش نامۀ روحیۀ پرسشگری حیدری و نظرسنجی از دانش آموزان استفاده شده است.رویکرد تدریس پژوهش محور طی 4 ماه، هر هفته به مدت یک ساعت در تدریس بخشی از درس فارسی برای دانش آموزان اجرا شد. یافته ها: از مهم ترین علل ضعف مهارت پرسشگری دانش آموزان می توان به خجالت کشیدن از طرح سوال، مسخره شدن توسط همکلاسی ها، تأکید معلمان به یادگیری حافظه محور به جای یادگیری دانایی محور و...اشاره کرد. با اتخاذ رویکرد پژوهش محور، مهارت پرسشگری دانش آموزان از 77/65 به 15/144 افزایش یافت که حاکی از تقویت مهارت پرسشگری دانش آموزان است. نتیجه گیری: در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان داد رویکرد تدریس پژوهش محور موجب تقویت روحیه پرسشگری و ارتقای عملکرد تحصیلی درس فارسی شد. این رویکرد تدریس می تواند در مدارس کشور برای پرورش مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد استفاده معلمان قرار گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
"پرسشگری؛ تفکر انتقادی؛ فارسی؛ عملکرد تحصیلی؛ یادگیری پژوهشمحور" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Inquiry-Based Learning in Enhancing Students' Questioning Skills in First-Year Secondary Persian Language Lessons | ||
نویسندگان [English] | ||
Asghar Esapour kohboni1؛ seyede tahere nourmosavi2؛ Sare shabanpanah3 | ||
1PhD student of Persian language and literature at Gilan University | ||
2farhangian University | ||
3Payam Noor Ramsar, Master of Psychology | ||
چکیده [English] | ||
Background:One of the main goals of education is to nurture students' questioning abilities and critical thinking skills.Students who are guided by inquiry can better understand and internalize concepts and ideas.The purpose of this paper is to examine the effect of inquiry-based learning on developing questioning skills among first-year secondary school students Methodology:The statistical population of this study included male first-year secondary school students in Langrud city during the academic year1400-1401(2021-2022).Using a purposeful sampling method,20 students were selected as a sample.Observation tools, surveys, and questionnaires were used to collect data on students'attitudes, behaviors, and questioning skills.Inquiry-based teaching was implemented for one month, with four sessions per week dedicated to Persian language lessons Findings:Key findings identified significant causes for the lack of questioning skills among students, such as embarrassment when asking questions, ridicule by classmates, and a tendency for teachers to emphasize rote learning rather than inquiry-based learning.After the implementation of the research-oriented approach, students' questioning skills increased from65.77 to144.15,indicating a substantial improvement. Conclusion:In summary, this study demonstrated that the inquiry-based approach in Persian language lessons significantly improved students' questioning skills and academic performance.Therefore, incorporating this method into the educational system can encourage critical thinking, improve academic performance, and enhance students'questioning abilities | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Inquiry-Based Learning, Academic Performance, Persian Language, Critical Thinking, Questioning Skills " | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |