
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,750 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,422,956 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,550,521 |
کارکرد آموزش تاریخ در توانمندسازی دانشجویان رشتۀ تاریخ برای ایفای نقش فعال در همزیستی اجتماعی با تمدن اسلامی | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 5، شماره 3، مهر 1403، صفحه 81-101 اصل مقاله (566.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2025.20269.1168 | ||
نویسنده | ||
مصطفی لعل شاطری* | ||
استادیار، گروه باستانشناسی و تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی نقش و کارکرد دانش تاریخ در توانمندسازی دانشجویان رشته تاریخ برای ایفای نقش اثربخش و فعال در فرآیند همزیستی اجتماعی با تمدن اسلامی میپردازد. هدف اصلی پژوهش، تبیین چالشهای چندوجهی محتوایی، ساختاری، نهادی و فرهنگی مرتبط با آموزش تاریخ و ارائه راهکارهایی بینرشتهای است تا دانشجویان این رشته را قادر سازد تا با گفتمان انتقادی، تحلیلی و مسئلهمحور، تحولات تمدنی اسلامی را فهم و در زمینه همزیستی اجتماعی در این حوزه ایفای نقش نمایند. روششناسی تحقیق، تحلیلی همراه با رویکرد تجربهگرا و بررسی همهجانبه موانع است. از اینرو، با رویکردی نظاممند، چهار محور اصلی چالشها و راهکارها بازشناسی شده است (محتوایی و آموزشی، ساختاری و نهادی، فرهنگی و هویتی، مهارتی و تعاملاتی). یافتهها نشان میدهد که گذار از دیدگاه سنتی رشته تاریخ، به بازتعریفی نوین، همراه با ایجاد بسترهای پژوهشی میانرشتهای، بهرهگیری هوشمندانه از فناوریهای نوین آموزشی و تقویت تعاملهای عملی با نهادهای تمدنی، راهکار توانمندسازی دانشجویان تاریخ جهت مشارکت مؤثر در راستای همزیستی اجتماعی با هویت تمدن اسلامی است. همچنین، ضرورت سیاستگذاری نظاممند در حوزۀ ارتقاء دانش اساتید، افزایش تعاملات ملی و فراملی و تجدیدنظر محتوای درسی و روش تدریس بر اساس مفاهیم و روشهای نوین حائز اهمیت است، زیرا تنها از خلال فرایندهای فعال آموزشی-پژوهشی و فرهنگساز میتوان به تقویت نگرش تمدنی دانشجویان رشتۀ تاریخ پرداخت تا بدینوسیله، همزمان با فهم ریشهها و ابعاد چندلایه تمدن اسلامی در ساحت نقشآفرینان کنشگر در ساحت همزیستی اجتماعی با تمدن اسلامی ظاهر شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تاریخ؛ تمدن اسلامی؛ همزیستی اجتماعی؛ دانشجویان رشته تاریخ؛ چالشها و راهکارها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Function of History Education in Empowering History Students for an Active Role in Social Coexistence with Islamic Civilization | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa La’l Shateri | ||
Assistant Professor, Department of Archeology and History, Faculty of Literature and Humanities, University of Neyshabur, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research examines the role and function of history education in empowering history students to play an effective and active role within the process of social coexistence with Islamic civilization. The study's primary objective is to elucidate the multifaceted challenges—pertaining to content, structure, institutions, and culture—inherent in history education, and to propose interdisciplinary solutions. These solutions aim to equip students with the capacity to understand Islamic civilizational developments through critical, analytical, and problem-oriented discourse, enabling them to contribute meaningfully within the domain of social coexistence in this context. The research methodology employs analytical inquiry combined with an empirical approach and a comprehensive assessment of barriers. Consequently, utilizing a systematic framework, four principal axes of challenges and corresponding solutions have been identified: Content and Pedagogy, Structural and Institutional, Cultural and Identity-related, and Skills and Interactions. The findings demonstrate that a transition from the traditional perspective within the historical discipline towards a modern reconceptualization—coupled with establishing interdisciplinary research frameworks, the intelligent utilization of modern educational technologies, and the enhancement of practical engagement with civilizational institutions—constitutes the pathway for empowering history students. This empowerment facilitates their effective participation in fostering social coexistence grounded in the identity of Islamic civilization ... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
History Education, Islamic civilization, social coexistence, history students, challenges and solutions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |