
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,752 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,423,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,550,871 |
واکاوی و بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی در باره ارزشیابی توصیفی | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 31 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2025.15698.1407 | ||
نویسندگان | ||
محمد امینی* 1؛ حمیدرضا نعمت الهی2 | ||
1دانشگاه کاشان | ||
2اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجارب معلمان مدارس ابتدایی در مورد نقاط قوت و ضعف ارزشیابی توصیفی و ارائه راهکارهای اصلاحی آنها در این زمینه بود. روش: رویکرد حاکم براین پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهشی شامل معلمان ابتدایی شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان بود که از طریق نمونه گیری هدفمندار 30 نفر از آنها با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند در تحقیق مشارکت نمودند. داده ها و اطلاعات مورد نظر با عنایت به اصل اشباع نظری جمع آوری، کدگذاری و از طریق روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل و طبقهبندی قرار گرفتند یافتهها: نتایج و یافته های حاصل از این تحقیق نشان داد که از دیدگاه معلمان ابتدایی، ارزشیابی توصیفی علیرغم برخورداری از برخی ابعاد و کارکردهای مثبت در حوزه های تدریس معلمان، یادگیری دانش آموزان و شاخص های فنی ارزشیابی با مجموعه ای از مشکلات مبنایی (بنیادی) و چالش های اجرایی مواجه می باشد که طبعاً کارایی و اثربخش عملی آن را کاهش می دهد. نتیجهگیری: براین اساس، پژوهش به استناد دیدگاه های معلمان و بنیادهای نظری و پژوهشی موجود مجموعه ای از پیشنهادات را در دو بخش آموزشی (اطلاع رسانی) و اجرایی جهت عملکرد بهتر و کیفی تر ارزشیابی توصیفی ارائه نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی توصیفی؛ معلمان ابتدایی؛ مشکلات اجرایی؛ ارزشیابی؛ تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing and representing the lived experiences of elementary teachers about descriptive evaluation | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad amini1؛ nemattollahi hamidreza2 | ||
1university of kashan | ||
2Aran and Bidgol Department of Education | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The main objective of this study is to analyze the experiences of primary school teachers about the strengths and weaknesses of the descriptive evaluation and corrective solutions in this field. Methods: The dominant method in this study was a qualitative approach based on phenomenological type. The study population consisted of primary teachers Aran Bidgol city that through purposive sampling, thirty of them were selected. Using semi-structured in depth interviews, intended data were collected. The obtained data and information were analyzed based on the seven-step method of Collaizi.Data were analyzed using coding techniques and three criteria of validity and acceptability, reliability and scalability approval was obtained. Findings: The results showed that from viewpoints of elementary teachers, descriptive evaluation despite having the positive functions was faced with a series of fundamental and operational problems. Conclusion: This research based upon theoretical and research foundations and the views of teachers, offers a series of suggestions in order to better function of descriptive evaluation and attainment of its intended objectives and raising effectiveness of educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Descriptive evaluation, elementary teacher, administrative problems, evaluation, teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |