
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 482 |
تعداد مقالات | 3,756 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,428,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,555,133 |
سنتزپژوهی چالشها و فرصتهای برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر هوش مصنوعی | ||
تجارب معلمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.19759.1158 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین باقرآبادی* 1؛ سید محمدرضا امام جمعه2؛ سیدرسول عمادی3؛ علیرضا عصاره4؛ زهرا شیرمحمدی5 | ||
1علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر دانشگاه رجایی تهران، دانشکده علوم انسانی | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران | ||
4استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران | ||
5دانشیار، گروه معماری سیستم های کامپیوتری،دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و هدف: فناوری هوش مصنوعی ظرفیتهایی جدیدی برای ارتقای کیفیت یاددهی-یادگیری، ارزیابیهای متناسب، بازطراحی تجربههای آموزشی و توانمندسازی معلمان آینده فراهم کرده است؛ با اینحال، پیامدهای اخلاقی، سازمانی و آموزشی آن همچنان محل بحث و چالش است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر سنتز نظاممند مطالعات موجود در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ بهمنظور شناسایی فرصتها و چالشهای ادغام هوش مصنوعی در برنامه درسی تربیت معلم بود. روش: این پژوهش به روش سنتزپژوهی و بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. بدین منظور، از میان مطالعات منتشرشده در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵، تعداد 30 مطالعه واجد شرایط انتخاب گردید و دادهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که هوش مصنوعی در تربیت معلم فرصتهایی همچون شخصیسازی یادگیری، بازخورد تکوینی فوری، تصمیمگیری دادهبنیاد، نوآوری در طراحی درس و شبیهسازی آموزشی، کاهش بار اداری و توسعه شایستگیهای فناورانه و حرفهای فراهم میکند. در مقابل، چالشهایی نظیر ملاحظات اخلاقی و حقوقی، خطر سوگیری الگوریتمی و تهدید عدالت آموزشی، شکاف زیرساختی و نابرابری دسترسی، کمبود سواد هوش مصنوعی، مقاومت فرهنگی و تهدید اصالت ارزشیابی شناسایی شد. نتیجهگیری پژوهش بیانگر آن است که مقولهٔ مرکزی «ظرفیتسازی نظاممند برای ادغام مسئولانه هوش مصنوعی در تربیت معلم» میباشد. تحقق این ظرفیت مستلزم سیاستگذاری شفاف، تقویت زیرساختهای فناورانه، توسعه حرفهای مستمر معلمان و مدیریت تغییر فرهنگی است. بر این اساس، ادغام هوش مصنوعی در تربیت معلم تنها یک نوآوری فناورانه نیست، بلکه تغییری سیستمی و فرهنگی به شمار میآید که توجه همزمان به ابعاد سیاستی، سازمانی و فردی را ضروری میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشهای آموزشی؛ فرصتهای آموزشی؛ سنتزپژوهی؛ هوش مصنوعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Research Synthesis of the Challenges and Opportunities of AI-Based Teacher Education Curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
kholamhosein bagherabadi1؛ Seyed Mohammad Reza, emam jome,2؛ Seydarsoul, Emadi,3؛ ,, Alireza Osare4؛ Zahra Shirmohammadi5 | ||
1Educational Sciences, Tarbiat University, Secretary, Rajaei University, Tehran, Faculty of Humanities | ||
2Emam jome, S, Associate Professor, Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3Emadi, S, Associate Professor, Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
4osare, A. Professor,Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
5, Zahra, Sh, Associate Professor,Department of Computer Systems Architecture, Faculty of Computer Engineering, Academic , Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: Artificial intelligence (AI) has emerged as a transformative force in education, offering new possibilities for enhancing teaching and learning quality, enabling adaptive assessment, redesigning instructional experiences, and empowering future teachers. Despite these affordances, its adoption raises critical ethical, organizational, and pedagogical concerns. Against this backdrop, the present study aimed to systematically synthesize research published between 2020 and 2025 to identify key opportunities and challenges in integrating AI into teacher education curricula. Method: Guided by the PRISMA framework, this research synthesis examined thirty eligible studies. Data were analyzed through multi-stage coding, including open, axial, and selective coding, to extract themes and develop an integrative understanding. Findings: The synthesis highlighted substantial opportunities afforded by AI in teacher education, such as personalized learning, real-time formative feedback, data-driven decision-making, innovative lesson design and simulation-based training, reduction of administrative workload, and cultivation of technological and professional competencies. Challenges identified included ethical and legal concerns, algorithmic bias and threats to equity, infrastructural gaps and unequal access, limited AI literacy, cultural resistance, and questions regarding authenticity of AI-based assessment practices. Conclusion: The findings underscore the necessity of systematic capacity-building for responsible adoption of AI in teacher education. This requires transparent policy development, investment in technological infrastructure, continuous professional learning for teachers, and proactive cultural change management. Ultimately, integrating AI into teacher education represents not merely a technological advancement but a systemic and cultural transformation demanding attention to policy, institutional, and individual dimensions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Challenges, Educational Opportunities, Research Synthesis, Artificial Intelligence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |