
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,915 |
بررسی میزان نفوذ رویکرد استم در کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17949.1294 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه امیری* 1؛ محمدرضا گل صفتان2؛ فاطمه محمدپور3؛ مسلم امیری طیبی4 | ||
1علوم پایه دانشگاه فرهنگیان پردیس باهنر شیراز-ایران | ||
2کارشناس ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی | ||
3استادیار گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 –14665 تهران، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، 56441 تهران، - صندوق پستی 888 ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: رویکرد استم، بعنوان یک شیوه نوین بر آموزش همزمان علم، فنآوری، مهندسی و ریاضیات تاکید دارد. کاملترین نوع استم که آن را استم یکپارچه نامیدهاند، میکوشد چارچوبی برقرار کند که دانشآموزان حل مسائل جهان واقعی را با استفاده از علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تجربه کنند. اصلی ترین نمود استم در کتابهای درسی ابتدایی میتواند در کتاب علوم تجربی باشد. علوم تجربی تنها کتابی است که شرایط رشد توانمندیهای علمی دانشآموزان را فراهم میکند و میتواند محملی برای پیادهسازی روش استم باشد. روشها: مقاله حاضر با روش تحلیل محتوا، به مطالعه تمامی سرفصلهای کتابهای علوم تجربی (نسخه 1403) شش پایه ابتدایی پرداخته است. در این پژوهش، با بر شماری نزدیک به 900 عنوان درسی، میزان نفوذ رویکرد استم در کتابهای مذکور بررسیشده است. میزان توجه کتابهای علوم تجربی به حوزههای چهارگانه استم بعلاوه هنر و اجتماعی بصورت جداگانه و نیز بصورت استم یکپارچه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها: نتایج این بررسی نشان میدهد که هرچند شکل کامل و مطلوب استم یکپارچه در کتابهای علوم تجربی پیادهسازی نشده است؛ با این وجود، سرفصلهای کتابهای علوم تجربی؛ نگاهی به حوزههای استم، بویژه حوزه مهندسی دارند. نتیجهگیری: این نگاه، هر چند میتواند نقطه روشنی برای ابتدای کار باشد، اما از نگاه رویکرد استم یکپارچه، هنوز راه زیادی برای توسعه و تعالی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد استم؛ استم یکپارچه؛ برنامه درسی؛ کتاب علومتجربی؛ تحلیل محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Influence of the STEM Approach in Elementary Science Textbooks | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Amiri1؛ Mohammad Reza Golsefatan2؛ Fatemeh Mohammadpour3؛ moslem Amiri tayyebi4 | ||
1Department of Physics education-Farhangian university -Shiraz-Iran | ||
2Master of Science in Socio-Economic Systems Engineering, Higher Institute of Management and Planning Education and Research | ||
3Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
4Department of Educational Administration, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The STEM approach, as a new method, emphasizes the simultaneous teaching of science, technology, engineering, and mathematics. The most complete type of STEM, called integrated STEM, attempts to establish a framework in which students experience solving real-world problems using science, technology, engineering, and mathematics. The main manifestation of STEM in elementary school textbooks can be seen in science textbooks. Science is the only book that provides the conditions for the growth of students' scientific capabilities and can be a vehicle for implementing the STEM method. Methods: Using the content analysis method, the present article studied all the headings of the science textbooks for the six elementary school grades. In this study, with nearly 900 course titles, the extent of the influence of the STEM approach in the aforementioned books was examined. The extent to which science textbooks pay attention to the four STEM areas, as well as art and social studies, separately and as an integrated STEM is examined in this article. Findings: The results of this study show that although the complete and desirable form of integrated STEM has not been implemented in empirical science textbooks, the headings of empirical science textbooks do have a look at STEM fields, especially engineering. Conclusion: Although this look can be a bright spot for the beginning, from the perspective of the integrated STEM approach, there is still a long way to go for development and excellence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
STEM Approach, Integrated STEM Curriculum, Science Textbook, Content analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |