
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,914 |
مقایسه بین آموزش تئوری و آموزش آزمایشگاهی عملی/ نرمافزاری در بهبود یادگیری مفاهیم شیمی و رفع کجفهمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18104.1300 | ||
نویسندگان | ||
فائزه شه دوست فرد* 1؛ پری ناز جوانمردی2؛ مریم شیروانی2 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه: تغییر مکرر محتوای آموزشی و وجود برخی مفاهیم انتزاعی در درس شیمی کجفهمیهای متعددی برای دانشآموزان ایجاد کرده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی ضرورت توجه به نقش انجام آزمایشهای کتاب در محیط مجازی و حضوری شیمی در مدارس به عنوان عامل پیشران مؤثر در موفقیت و فهم دانشآموزان است. روش کار: تحقیق حاضر از نظر دستهبندی تحقیقات بر حسب هدف، از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، پرسشنامهای و از نظر تجزیه و تحلیل دادهها از نوع کمّی و مقایسهای به شمار میرود. ابزارمطالعه این تحقیق پرسشنامه است و بر این اساس شش سؤال مفهومی شیمی تهیه شده و میزان پاسخ صحیح جامعه آماری دانشآموزان به پرسشنامه بررسی گردیده است. میزان آلفای کرونباخ (959/0) به دست آمد نشان دهنده پایایی بسیار بالای پرسشنامه و سازگاری درونی خوب برای سؤالات است. در حالی که پرسشنامهها در یک گروه بدون هیچ آموزشی عملی و مجازی تکمیل گردید، برای گروه دیگر مفاهیم مورد سؤال توسط آزمایش عملی و همچنین آزمایشگاه مجازی به کمک نرمافزار آموزش داده شد و سپس به سؤالات پاسخ داده شد. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از جامعه آماری مورد مطالعه، دانشآموزان مدرسهای که آزمایشها برای آنها انجام شده است، فهم عمیقتری نسبت به مفاهیم شیمی و توانایی بهتری در بهکارگیری و تعمیم موقعیتهای مشابه در زندگی دارند و میزان کجفهمی آنها کمتر است، زیرا سطح معناداری برای اکثر سؤالات پرسشنامه پایینتر از 05/0 میباشد. نتایج: این امر حاکی از آن است که انجام آزمایش کتب درسی در یادگیری بهتر و رفع کجفهمی اثر مثبت دارد. علاوه بر این، انجام مجازی آزمایشها از طریق نرمافزارهای آزمایشگاهی مرتبط منجر به درک بهتر مفاهیم درسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری آموزشی؛ آموزش شیمی؛ آزمایشگاه مجازی؛ کج فهمی؛ نرم افزار شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison between theoretical training and experimental/software-based laboratory training in improving the learning of chemistry concepts and eliminating misunderstandings | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Shahdost-Fard1؛ Parinaz Javanmardi2؛ Maryam Shirvani2 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O.Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background: Frequent changes in educational content and the existence of some abstract concepts in the chemistry lesson on the other hand have created many misunderstandings for students. Therefore, this research aims to investigate the necessity of paying attention to the role of conducting book experiments in the virtual and in-person chemistry environment in schools as an effective driving factor in the success and understanding of students. Methodology: The present study is classified as applied research in terms of its purpose and as a questionnaire in terms of data collection, and as a quantitative and comparative study in terms of data analysis. The tool of the study is a questionnaire, and on this basis, six conceptual chemistry questions were prepared, and the correct response rate of statistical population of students to the questionnaire was examined. Cronbach's alpha (0.959) obtained indicates a very high reliability of the questionnaire and good internal consistency for the questions. While the questionnaires were completed in one group without any practical and virtual training, for the other group, the concepts in question were taught through a practical experiment and a virtual laboratory with the help of software, and then the questions were answered. Findings: Based on the results from the studied statistical population, school students for whom the experiments were conducted have a deeper understanding of chemistry concepts and a better ability to apply and generalize to similar situations in life, and their level of misunderstanding is lower because the significance level for most of the questionnaire questions is lower than 0.05. Results: This indicates that doing book experiments has a positive effect on better learning and removing misunderstandings. In addition, the virtual performance of tests through related laboratory software leads to a better understanding of course concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Technology, Chemistry Education, Virtual laboratory, Misunderstanding, Chemistry Software | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |