| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 500 |
| تعداد مقالات | 3,904 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,992,957 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,874,370 |
مقایسه اثربخشی رویکردهای بدیعهپردازی و مبتنی بر آزمایش در آموزش مفهوم دما | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1404 اصل مقاله (1.14 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18110.1299 | ||
| نویسندگان | ||
| زکیه اکرمی* 1؛ نجمه فرهادی2؛ مهسا عرب زاده3 | ||
| 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| 2دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان اهواز، خوزستان | ||
| 3دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان گناوه، بوشهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: شناسایی رویکردهای مؤثر تدریس متناسب با هر مفهوم علمی به معلمان کمک میکند تا درک عمیقتری از فرآیند یادگیری دانشآموزان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر رویکردهای بدیعهپردازی و مبتنی بر آزمایش در یادگیری دانشآموزان در مفهوم دما و تدوین الگوی طراحی آموزشی بر پایه این دو رویکرد است. روشها: روش تحقیق، کمّی و شبهآزمایش و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونه پژوهش به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با حجم 82 نفر انتخاب شد. در آموزش با رویکرد بدیعهپردازی از الگوی توصیف، قیاسهای مستقیم، شخصی، تعارض فشرده و مجدد و با رویکرد مبتنی بر آزمایش از الگوی آمادهسازی، انجام فعالیت و جمعبندی استفاده شد. برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان از آزمون محقق ساخته استفاده شد که پایایی و روایی آن به ترتیب با روش کودرریچاردسون و گروه کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل دادهها شاخصهای آماری توصیفی، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، تحلیل استنباطی کوواریانس تکمتغیره و آزمون تعقیبی توکی بهکار گرفته شد. یافتهها: نتایج این پژوهش اثربخشی دو رویکرد بدیعهپردازی و مبتنی بر آزمایش را در بهبود یادگیری دانشآموزان در مفهوم دما نشان داد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق، در زیر مفاهیم کمیتهای دماسنجی و ظرفیت گرمایی، نمرات گروه تحت آموزش با رویکرد بدیعهپردازی و در بقیه زیرمفاهیم نمرات گروه تحت آموزش با رویکرد مبتنی بر آزمایش بالاتر است. انتظار میرود نتایج این پژوهش ضمن شناسایی روشهای مؤثرتر تدریس، به بهبود کیفیت آموزش شیمی و یادگیری در این حوزه کمک نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بدیعهپردازی؛ دانشآموزان؛ دما؛ مبتنی بر آزمایش؛ یادگیری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The comparison of effectiveness of synectics and experiment-based approaches in teaching the concept of temperature | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zakyeh Akrami1؛ Najmeh Farhadi2؛ Mahsa Arabzadeh3 | ||
| 1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| 2Chemistry Teacher, The Education Department of District 3 Ahvaz, Khoozestan, Iran | ||
| 3Chemistry Teacher, The Education Department of Genaveh, Booshehr, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Identifying effective teaching approaches tailored to specific scientific concepts helps educators gain a deeper understanding of students' learning processes. The aim of the present study is to compare the impact of synectics and experiment-based approaches on students' learning of the concept of temperature, and to develop an instructional design model based on these two approaches. Methods: This quantitative, quasi-experimental study with a pre-test, post-test design and one control group and two experimental groups aimed to investigate the impact of divergent thinking and experiment-based approaches on students' learning of the temperature concept. The population comprised all female middle school students in Isfahan, Iran, during the academic year 2023-2024. An 82-student sample was selected using a multi-stage cluster sampling method. The synectics approach employed description, direct and personal analogies, and compressed and repeated conflict patterns, whereas the experiment-based approach utilized preparation, activity, and conclusion patterns. To assess the students' learning, a researcher-made test was used, the reliability and validity of which were confirmed by the Kuder-Richardson method and a panel of experts, respectively. Data analysis involved descriptive statistics, the Kolmogorov-Smirnov test, univariate covariance analysis, and Tukey test. Findings: The results demonstrated the effectiveness of both synectics and experiment-based approaches in enhancing students' learning of the temperature concept. Conclusion: Based on the findings of this study, the scores of the group instructed using a synectics approach were higher in the sub-concepts of thermometric quantities and heat capacity compared to the scores of the group instructed using an experiment-based approach. Conversely, in the remaining sub-concepts, the scores of the group instructed with the experiment-based approach were higher. It is expected that, by identifying more effective teaching methods, the findings of this study, will contribute to improving the quality of chemistry education and learning in this field. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Synectics, Students, Temperature, Experiment-based, Learning | ||
| مراجع | ||
|
Ainsworth, E. A., & Gillespie, K. M. (2007). Estimation of total phenolic content and other oxidation substrates in plant tissues using Folin-Ciocalteu reagent. Nature Protocols, 2, 875-877. [Link] Anaya-Esparza, L. M., Mora, Z. V., Vázquez-Paulino, O., Ascencio, F., & Villarruel-López, A. (2021). Bell peppers (Capsicum annum L.) losses and wastes: source for food and pharmaceutical applications. Molecules (Basel, Switzerland), 26, 5341. [Link] Arnon, D. I. (1949). Copper enzymes in isolated chloroplasts. Polyphenoloxidase in Beta Vulgaris. Plant Physiology, 24, 1-15. [Link] Ayazpour, K. (2014). Alphabetic list of plant viruses and viroids reported from Iran. Jahrom: Publication of Jahrom Branch, Islamic Azad University. [Link] Azam, A., Hamee, A., & Khan, I. (2017). Impact of elevated atmospheric carbon dioxide on yield, vitamin c, proximate, fatty acid and amino acid composition of capsicum (Capsicum annuum). Environmental Pollution and Protection, 2, 153-167. [Link] Baker, C. J., Owens, R. A., Whitaker, B. D., Mock, N. M., Roberts, D. P., Deahl, K. L., & Aver'yanov, A. A. (2010). Effect of viroid infection on the dynamics of phenolic metabolites in the apoplast of tomato leaves. Physiological and Molecular Research in Chemistry Education, 74, 214-220. [Link] Bakhtiar, Z., Hassandokht, M., Naghavi, M. R., & Mirjalili, M. H. (2024). Variability in proximate composition, phytochemical traits and antioxidant properties of Iranian agro-ecotypic populations of fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.). Scientific Reports, 14, 87. [Link] Hao, K., Yang, M., Cui, Y., Jiao, Z., Gao, X., Du, Z., Wang, Z., An, M., Xia, Z., & Wu, Y. (2023). Transcriptomic and functional analyses reveal the different roles of vitamins C, E, and K in regulating viral infections in maize. International Journal of Molecular Sciences, 24, 8012. [Link] Helmenstine, A. M. (2024). Vitamin C determination by iodine titration. Hosseini, S. A., Ghaemi, M., & Khayyat, M. (2021). Responses of pepper to Alfalfa mosaic virus and manganese nutrition under greenhouse conditions: preliminary results. Journal of Horticulture and Postharvest Research, 4, 67-80. [Link] Khazaei, Z., & Estaji, A. (2020). Impact of exogenous applications of salicylic acid on the tolerance to drought stress in pepper (Capsicum annuum L.) plants. Research Square, 6, 1-17. [Link] Kim, M., Kim, M., Hong, J. S., Choi, J., & Ryu, K. (2010). Patterns in disease progress and the influence of single and multiple viral infections on pepper (Capsicum annuum L.) growth. European Journal of Research in Chemistry Education, 127, 53-61. [Link] Maleki, M., Shojaeiyan, A., & Mokhtassi-Bidgoli, A. (2021). Genotypic variation in biochemical and physiological responses of fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.) landraces to prolonged drought stress and subsequent rewatering. Scientia Horticulturae, 287, 110224. [Link] Mariotti, F., Tomé, D., & Patureau, P. (2008). Converting nitrogen into protein-beyond 6.25 and Jones' factors. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 48, 177-184. [Link] Martins, T., Barros, A. N., Rosa, E., & Antunes, L. (2023). Enhancing health benefits through chlorophylls and chlorophyll-rich agro-food: A comprehensive review. Molecules, 28, 5344. [Link] Massumi, H., Maddahian, M., Heydarnejad, J., Hosseini Pour, A., & Farahmand, A. (2012). Incidence of viruses infecting alfalfa in the southeast and central regions of Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 14, 1141-1148. [Link] Ministry of Agriculture, J. (2022). Agricultural Statistics: Horticultural and Greenhouse Products. Nitiema, L. W., & Sombié, P. A. E. D. (2019). Antioxidant responses of three pepper (Capsicum annuum) varieties against pepper veinal mottle virus. Journal of Experimental Agriculture International, 41, 1-10. [Link] Palukaitis, P., & García-Arenal, F. (2003). Cucumoviruses (Vol. 62). Pazarlar, S., GÜMÜŞ, M., & ÖZtekİN, G. B. (2013). The effects of tobacco mosaic virus infection on growth and physiological parameters in some pepper varieties (Capsicum annuum L.). Notulae Botanicae Horti Agrobotanici Cluj-Napoca, 41, 427-433. [Link] Prakash, D., Raj, S. K., & Singh, B. P. (1995). Biochemical changes in cucumber mosaic virus (CMV)-infected Amaranthus and Chenopodium. Journal of the Science of Food and Agriculture, 68, 299-303. [Link] Rahman, M. S., Jahan, K., Sabuz, A. A., & Akanda, A. M. (2019). Effects of Cucumber mosaic virus on cellular components, host physiology and yield of Chilli. Plant Tissue Culture and Biotechnology, 29, 219-230. [Link] Saadati, M., Ayyari, M., & Shams-bakhsh, M. (2022). Effect of the cucumber mosaic virus-Fny infection on the physiological and phytochemical properties of three green basil (Ocimum basilicum L.) cultivars. Iranian Journal of Research in Chemistry Education, 57, 303-319. [Link] Salaria, P., Jain, S., Bhardwaj, R. D., Rani, R., & Jhanji, S. (2023). Physiological and biochemical responses of chilli pepper (Capsicum annuum L.) to sudden wilt syndrome. Physiological and Molecular Research in Chemistry Education, 126, 102038. [Link] Shakeel, T., Amer, M., Al-Saleh, M., Ashfaq, M., & Haq, M. (2016). Changes in chlorophyll, phenols, sugars and mineral contents of cucumber plants infected with cucumber mosaic virus. Journal of Phytopathology and Pest Management, 3(1), 1-11. [Link] Thiex, N. J., Anderson, S., Gildemeister, B., & Collaborators. (2019). Crude fat, diethyl ether extraction, in feed, cereal grain, and forage (Randall/Soxtec/submersion method): collaborative study. Journal of AOAC International, 86, 888-898. [Link] Thuphairo, K., Sornchan, P., & Suttisansanee, U. (2019). Bioactive compounds, antioxidant activity and inhibition of key enzymes relevant to Alzheimer's disease from sweet pepper (Capsicum annuum) extracts. Preventive Nutrition and Food Science, 24, 327-337. [Link] Wahyuni, Y., Ballester, A. R., Sudarmonowati, E., Bino, R. J., & Bovy, A. G. (2013). Secondary metabolites of Capsicum species and their importance in the human diet. Journal of Natural Products, 76, 783-793. [Link] Zarrillo, A., Minutolo, M., Alioto, D., & Errico, A. (2017). Ascorbic acid regulation in leaves and fruits of tomato ecotypes infected by Eggplant Mottled Dwarf Virus. Scientia Horticulturae, 225, 512-524. [Link] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |
||