
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,914 |
بررسی مؤلفههای اصالت، روانی و انعطافپذیری کتاب شیمی پایه یازدهم: مطالعهای بر پایه نظریه خلاقیت گیلفورد | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18144.1303 | ||
نویسندگان | ||
سپیده نوروزی* 1؛ الناز رشتی زاده2؛ رویا صادقیان پور3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
خلاقیت مهارتی آموزشدادنی است که کتابهای درسی نقش مهمی در پرورش آن دارند. تحلیل کتابهای درسی، این فرصت را فراهم میکند تا علاوه بر ارزیابی وضعیت موجود، برنامههایی برای بهبود کیفیت یادگیری فراهم آورد. هدف از این پژوهش، بررسی کتاب شیمی پایة یازدهم از نظر توجه به مؤلفههای اصالت، روانی و انعطافپذیری بهعنوان بخشی از عناصر توسعة خلاقیت از دیدگاه گیلفورد است. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و با روش تحلیل محتوای کمی انجامشده است. از کتاب شیمی پایة یازدهم چاپ سال 1401 به عنوان جامعة آماری استفاده شد و نمونة آماری این پژوهش، همان جامعة آماری بود. برای سنجش محتوا، با توجه به مؤلفههای اصالت، روانی و انعطافپذیری، فرمی استاندارد و مناسب طراحی شد. رواییصوری و محتوای فرم مذکور، توسط متخصصان موضوعی، برنامه درسی و آموزش شیمی بررسی شد که در سطح قابلقبول تشخیص دادهشد. برای سنجش پایایی، از ضریب همبستگی هولستی استفاده گردید که مقدار این ضریب، 78/0 بهدست آمد. میزان توجه به شاخصهای اصالت، روانی و انعطافپذیری در کل کتاب بر اساس درصد فراوانی مؤلفهها به ترتیب، %77/0، %93/1، %80/0 است. این بیتوجهی به مؤلفههای خلاقیت، نشاندهنده ضعف نسخه فعلی کتاب در پرورش مهارت فوقالذکر است. با توجه به اهمیت این مهارت برای مواجهه با مسائل و چالشهای آینده، بازنگری و توجه خاص به بسترهای پرورش و ارائه آن در کتاب درسی پایة یازدهم پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت؛ انعطافپذیری؛ تحلیل کتاب درسی؛ شاخص خلاقیت گیلفورد؛ روانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Originality, Fluency, and Flexibility in the 11th Grade Chemistry Textbook: A Study Based on Guilford's Creativity Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Sepideh norouzi1؛ Elnaz Rashtizadeh2؛ Rouya Sadeghianpour3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran. | ||
3Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Creativity is a teachable skill, and textbooks play a crucial role in nurturing it among students. By analyzing textbooks, we can evaluate the current educational landscape and develop programs to enhance the quality of learning. This study assesses how effectively the 11th-grade chemistry textbook incorporates originality, fluency, and flexibility as key components of creativity development. A thorough examination of this textbook can help us identify its strengths and weaknesses, providing insights and strategies to foster creativity in students. Methods: This research is a descriptive survey employing quantitative content analysis, focusing on the 11th-grade chemistry textbook published in 2022. The study sample was identical to the statistical population. To evaluate the content, a researcher-designed form was designed based on originality, fluency, and flexibility. Subject matter experts, curriculum specialists, and chemistry educators reviewed its formal and content validity, and finding it acceptable. Holsti's correlation coefficient was used to assess reliability, and resulting was 0.78. Findings: The focus on the indicators of originality, fluency, and flexibility throughout the book was 0.77%, 1.93%, and 0.8%, respectively. Conclusion: The current textbook's neglect of creativity components highlights its weakness in developing essential skills. To better prepare for future challenges, it is advisable to reassess and emphasize the contexts for nurturing these skills in textbooks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flexibility, Fluency, Originality, Gilford Creativity Index | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |