
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,911 |
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر آموزش از راه دور از دیدگاه دانشآموزان دوره دوم متوسطه نظری: یک رویکرد کمی به آسیبشناسی و بهبود کیفیت آموزش | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18426.1310 | ||
نویسندگان | ||
الهه هاشمی* 1؛ اشرف عزیزخانزاده2؛ آرزو اصفا3؛ رسول عبداله میرزائی4 | ||
1دکتری تخصصی شیمی آلی، استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
21. دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، گروه شیمی، تهران، ایران 2. دبیر شیمی، آموزش و پرورش | ||
33. دکترای روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
44. دکتری تخصصی شیمی فیزیک،استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، بهدلیل عواملی مانند سرما، آلودگی هوا، کمبود انرژی و همهگیری کرونا، آموزش از راه دور بهطور گستردهای در نظام آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است. این شیوه آموزشی به عنوان یک راهحل مؤثر برای ادامه فرآیند یادگیری در شرایط بحرانی شناخته شده است. این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر در آموزش از راه دور در دوره دوم متوسطه نظری، با هدف آسیبشناسی و بهبود کیفیت استفاده از فناوریهای نوین از دیدگاه دانشآموزان پرداخته است. پژوهش حاضر براساس هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ روش اجرا یک تحقیق پیمایشی-اکتشافی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر پایه یازدهم از مدارس دولتی، غیرانتفاعی و سمپاد در مناطق شهری و روستایی شهرستان شهریار استان تهران در سال تحصیلی 1400-1399 است که از این تعداد، 385 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که پس از مراحل مختلف طراحی، اصلاح و اعتبارسنجی، نهایی شد. در این مطالعه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شش عامل اصلی دارای بیشترین تأثیر بر آموزش از راه دور در دوره دوم متوسطه نظری شامل محتوا، روانشناختی، سامانه آموزشی، سختافزار و اینترنت، محتواهای کمکآموزشی و نوع ارزشیابی، بهترتیب با ارزشهای ویژه 06/22، 31/8، 17/8، 05/6، 70/5 و 43/3، بهوسیله روش تحلیل مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس استخراج شدند. این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای سیاستگذاران و مربیان آموزشی در جهت بهینهسازی آموزش از راه دور مورد استفاده قرار گیرد. بهبود این عوامل نه تنها کیفیت آموزش را افزایش میدهد، بلکه تجربه یادگیری دانشآموزان را نیز غنیتر میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ آموزشاز راه دور؛ درس شیمی؛ دانشآموز؛ دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification and analysis factors affecting distance education from the perspective of secondary school students: A quantitative approach to pathology and improving the quality of education | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Hashemi1؛ Ashraf Azizkhanzadeh2؛ Arezo Asfa3؛ Rasol Abdullah Mirzaei4 | ||
1Department of Chemistry, Faculty of Sciences, Shahid Rajaee teacher training university, Tehran, Iran | ||
2M.Sc. Student, Department of Chemistry, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran 2 Chemistry Teacher, Education Department, District 5, Tehran, Iran | ||
34 PhD in Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
45 Professor, Department of Chemistry, Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
چکیده [English] | ||
In recent years, global challenges, from harsh winters and energy crises to air pollution and the COVID-19 pandemic, have propelled remote learning into the forefront of educational systems worldwide. While this shift has ensured continuity in education during crises, its effectiveness hinges on addressing systemic gaps and student-centered challenges. This study investigates the critical factors shaping remote education for theoretical secondary school students, prioritizing their lived experiences to diagnose barriers and enhance the integration of modern technologies. Based on its purpose, this is an applied research study, and in terms of methodology, it is exploratory survey research. The research engages 385 randomly selected eleventh-grade students from diverse educational settings in Shahriar county, Tehran (2020-2021 academic year). Participants spanned public, private, and gifted schools across urban and rural areas, ensuring representation of varied socio-economic backgrounds. A custom-designed questionnaire, rigorously validated and refined through iterative testing, captured student perspectives. Exploratory factor analysis revealed six pivotal dimensions influencing remote learning efficacy: curriculum relevance (impact score: 22.06), psychological well-being (8.31), platform usability (8.17), technological infrastructure (6.05), supplementary resources (5.70), and assessment methods (3.43). These factors collectively underscore the interplay between accessible tools, mental health, and pedagogical design in virtual classrooms. Beyond theoretical contributions, this study offers actionable strategies for educators and policymakers. Prioritizing these dimensions, such as investing in reliable internet access, fostering emotional support systems, and redesigning evaluations, can transform remote learning from a contingency plan into a sustainable, equitable model. By centering student voices, the findings advocate for holistic reforms that not only elevate educational quality but also cultivate enriching, inclusive digital learning environments. This research serves as a roadmap for reimagining education in crisis and beyond, emphasizing that technology alone cannot drive success, it is the human-centric alignment of content, tools, and care that empowers future-ready learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pathology, Distance education, Chemistry Lesson, Student, high school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |