
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,910 |
اهمیت آموزش در مقابله با گرمایش جهانی در کتابهای شیمی متوسطه: مقایسه محتوای کتابهای شیمی نظام آموزشی جدید با قدیم در ایران | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18684.1314 | ||
نویسندگان | ||
فاضل قهرمانی فرد* 1؛ احمد روح الهی2؛ فاطمه رسولی3 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی تجزیه، دانشکده شیمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صندوق پستی 16315-1618، تهران، ایران | ||
3دکتری شیمی تجزیه، گروه شیمی تجزیه، دانشکده شیمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صندوق | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزش از طریق نظام آموزشی یکی از موثرترین روشها برای کاهش ردپای CO2 و مقابله با گرمایش جهانی است. کتابهای درسی شیمی، با برخورداری از ظرفیت تلفیق دانش نظری با مصادیق ملموس زندگی روزمره، میتوانند به عنوان بستری برای انتقال مفاهیم زیست محیطی و تغییرات اقلیم عمل کنند پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای شیمی نظام آموزشی جدید و مقایسه آنها با کتابهای نظام قدیم، از منظر توجه به مقولههای مرتبط با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی انجام شده است. روشها: در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابهای درسی شیمی نظام جدید و قدیم بوده و برای طبقه بندی مفاهیم، چارچوبی با چهار کد اصلی طراحی و کدگذاری شدند. یافتهها: محتوای کتابهای نظام جدید به مراتب توجه بیشتری به مقولههای مرتبط با گرمایش جهانی دارد که بیشترین مورد آن در مقوله راهکارها و آموزش و آگاهی است. در مقابل، در نظام قدیم تمرکز بر این مقوله ها محدود بوده است. نتیجهگیری: بررسی ها نشان می دهد نظام آموزشی جدید به طور جدی تر به مسائل زیست محیطی و گرمایش جهانی توجه کرده و در محتوای آموزشی، اقدامات عملی و آموزش های لازم را برای مقابله با این مسئله معرفی کرده که می تواند به بهبود آگاهی و نگرش دانش آموزان کمک کند. این تغییرات محتوایی در نظام جدید به عنوان یک امر مهم در جهت تقویت آموزش های زیست محیطی و تربیت جامع دانش آموزان است. با وجود پیشرفتها، هنوز فرصتهایی برای تقویت مفاهیم بنیادی، افزایش آگاهی و پرورش نگرشهای پایدار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
گرمایش جهانی؛ CO2؛ آموزش؛ کتابهای درسی شیمی؛ گازهای گلخانهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Importance of Education in Addressing Global Warming in High School Chemistry Textbooks: A Comparative Content Analysis of Iran’s New and Old Educational Systems | ||
نویسندگان [English] | ||
Fazel Ghahramanifard1؛ Ahmad Rouhollahi2؛ Fatemeh Rasouli3 | ||
1Chemistry Education, Farhangian Unuversity, Tehran, Iran | ||
2Department of Analytical Chemistry, Faculty of Chemistry, K.N. Toosi University of Technology, P.O. Box:16315-1618 Tehran, Iran | ||
3Department of Analytical Chemistry, Faculty of Chemistry, K.N. Toosi University of Technology, P.O. Box:16315-1618 Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Education through formal schooling is one of the most effective strategies for reducing the CO₂ footprint and addressing global warming. Chemistry textbooks, by integrating theoretical knowledge with real-life applications, can serve as a platform for conveying environmental concepts and climate change awareness. This study aimed to analyze the content of chemistry textbooks in the new educational system and compare them with those of the former system regarding their attention to issues related to global warming and climate change. Methods: A qualitative content analysis with a deductive approach was employed. The research population included all chemistry textbooks from both the new and old educational systems. A framework with four main codes was developed to categorize and code the relevant concepts. Findings: The content of the new system’s textbooks demonstrates considerably greater attention to global warming-related issues, particularly in the categories of solutions and education/awareness. In contrast, the former system’s textbooks show limited focus on these topics. Conclusion: The findings indicate that the new educational system has incorporated more substantial attention to environmental issues and global warming, embedding practical measures and educational content that can enhance students' awareness and attitudes. These content improvements represent a significant step toward strengthening environmental education and fostering well-rounded student development. Nevertheless, there remain opportunities to further enrich fundamental concepts, raise awareness, and promote sustainable attitudes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Global warming, CO2, Education, Chemistry text books, Greenhouse gases | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |