| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,852 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,705,077 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,723,397 |
کاربست آنالوژیهای آموزشی در تدریس آرایش الکترونی: رویکردی خلاقانه برای بهبود یادگیری مفاهیم انتزاعی در شیمی پایه دهم | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 اصل مقاله (938.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.19069.1323 | ||
| نویسندگان | ||
| مهشید گلستانه* 1؛ شقایق احمدی2؛ سید محسن موسوی3 | ||
| 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان ملایر، همدان، ایران، | ||
| 3. گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و هدف: هدف از این پژوهش، طراحی و اجرای آنالوژیهایی برای تدریس مفاهیم آرایش الکترونی، قاعده آفبا و برانگیختگی الکترون در شیمی دهم و بررسی تأثیر آنها بر ایجاد انگیزه و یادگیری دانشآموزان بود. روش: این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه دهم شهرستان ملایر در سال 1404-1403 بود که از میان آنها ۵۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 25 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایش، تدریس با استفاده از آنالوژی، اجرا شد و گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دید. ابزار گردآوری دادهها شامل آزمونهای پیشرفت تحصیلی (پیشآزمون و پسآزمون) و نظرسنجی برای سنجش نگرش دانشآموزان بود. دادهها با کمک نرمافزار SPSS26 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتهها: آزمون لوین و آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، همگنی واریانسها و توزیع نرمال دادهها را تأیید کرد. مقدار اندازه اثر کوهن برابر با1.80و ضریب مجذور اتا برابر با 0.458 محاسبه شد که نشاندهنده یک اثر بسیار بزرگ و معنادار در سطح اطمینان %95 بود. یافتههای حاصل از نظرسنجی نشان داد که %۸۸ دانشآموزان این روش را در افزایش انگیزه و %84 آن را در یادگیری مفاهیم پیچیده شیمی سودمند ارزیابی کردند و %92 نیز تمایل داشتند در تدریس سایر مباحث شیمی از این روش استفاده شود. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آنالوژی میتواند بهطور مؤثری به تسهیل یادگیری و افزایش علاقه دانشآموزان در تدریس مفاهیم پیچیده شیمی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آنالوژی؛ آموزش شیمی؛ پایه دهم؛ آرایش الکترونی؛ دانشآموزان؛ یادگیری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Applying Educational Analogies in Teaching Electronic Configuration: A Creative Approach to Enhancing the Learning of Abstract Concepts in 10th Grade Chemistry | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mahshid Golestaneh1؛ Shaghayegh Ahmadi2؛ Seyed Mohsen Mousavi3 | ||
| 1Department of Chemistry, Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
| 2High School Chemistry Teacher, Ministry of Malayer, Hamadan. Iran | ||
| 3Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objective: This study aimed to design and implement analogies for teaching the concepts of electron configuration, Afba's principle, and electron excitation in 10th-grade chemistry, and to investigate their effect on students' motivation and learning Methods: This study used a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group. The statistical population consisted of 10th-grade students in Malayer County during the academic year 2024-2025. Among them, 50 students were selected through convenience sampling and assigned to two groups of 25 participants each: experimental and control. The experimental group was taught through analogical instruction, while the control group received traditional teaching. Data collection instruments included academic achievement tests (pretest and posttest) and a student survey designed to assess students’ attitudes. Data were analyzed using SPSS version 26 with descriptive and inferential statistics. Findings: Levene’s test and the Kolmogorov–Smirnov test confirmed homogeneity of variances with normal data distribution. Cohen’s d effect size was 1.80, and Eta squared was 0.458, indicating a large and statistically significant effect at the 95% confidence level. Survey results showed that 88% of the students rated this method as effective in increasing motivation, 84% found it helpful in learning complex chemistry concepts, and 92% expressed willingness to have this method applied in teaching other chemistry topics. Conclusion: The study demonstrated that analogy can facilitate learning and enhance students’ interest in teaching complex chemistry concepts. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Analogy, Chemistry, 10th grade, Electronic configuration, Students, Learning | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |
||