
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,910 |
از گذشته تا آینده: بررسی تاریخچه پژوهش در آموزش شیمی سبز و نقش دانش آموزش محتوا (PCK) | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.19344.1332 | ||
نویسنده | ||
یونس کریمی فردین پور* | ||
استادیار گروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های پژوهشهای انجام شده در حوزه آموزش شیمی سبز در چارچوب نظری دانش آموزش محتوا (PCK) است. جامعه آماری این مطالعه، مقالات آموزش شیمی سبز منتشر شده در مجلات علمی و معتبر است. با مرور سیستماتیک در پایگاه اطلاعاتی مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و گوگل اسکالر و حذف موارد تکراری، تعداد 30 مقاله در محدودة زمانی 1383 تا 1403 بازیابی شده است. عنوان، چکیده و کلید واژگان این مقالات وارد نرم افزار MaxQDA شده و بعد از کدگذاری تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که اولین مقاله مرتبط با آموزش شیمی سبز در سال 1383 منتشر شده است. پس از آن، شاهد موجهای افزایشی در تعداد مقالات آموزش شیمی سبز پذیرش شده از طرف مجلات علمی هستیم که در این بین، نشریه «پژوهش در آموزش شیمی» دارای بیشترین سهم است. از بین زیر گروههای شیمی، بیشترین سهم به «الکتروشیمی»، «شیمی آلی» و «نانو شیمی» اختصاص دارد. اغلب جهت گیری مقالات، پایداری و آزمایشگاهی است. از بین اصول دوازده گانه شیمی سبز، تمرکز مقالات به ترتیب بر اصول ششم (طراحی بهینه برای استفاده از انرژی)، دوم (اقتصاد اتمی)، اول (پیشگیری از تولید زباله) و هفتم (استفاده از مواد تجدیدپذیر) به تعداد 11، 7، 5 و 4 مقاله است. در مورد اهداف هفده گانه توسعه پایدار، توجه مقالات به ترتیب بر اهداف چهارم (آموزش با کیفیت)، یازدهم (شهرها و جوامع پایدار)، هفتم (انرژی مقرون به صرفه و پاک)، هشتم (کار شایسته و رشد اقتصادی)، سوم (سلامت و تندرستی خوب) و ششم (آب تمیز و فاضلاب) به تعداد 28، 13، 11، 7، 6 و 3 مقاله است. بر اساس تحلیل فراوانی کدها، سلسله مراتبی از اهمیت کدها وجود دارد که منعکس کننده ابعاد و مولفه های اصلی پژوهش در آموزش شیمی سبز ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
: آموزش؛ پژوهش؛ شیمی سبز؛ توسعه پایدار؛ دانش آموزش محتوا. آموزش STEM | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From Past to Future: A Historical Review of Research in Green Chemistry and the Role of Pedagogical Content Knowledge (PCK) | ||
نویسندگان [English] | ||
Younes KarimiFardinpour | ||
Assistant Professor in Mathematics Education, Department of Mathematics, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran; | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of this study is to identify the dimensions and components of research conducted in the field of green chemistry education within the theoretical framework of pedagogical content knowledge (PCK). Methodology: The statistical population of this study is green chemistry education articles published in reputable scientific journals. By systematically reviewing the Noor specialized journals database, the National Publications Database, the Jihad Daneshgahi Scientific Information Center, and Google Scholar and removing duplicates, 30 articles were retrieved between 2004 and 2024. The titles, abstracts, and keywords of these articles were entered into MaxQDA software and analyzed after coding. Findings: The results indicate that the first article related to green chemistry education was published in 2004. After that, we have witnessed increasing waves in the number of green chemistry education articles accepted by scientific journals, among which the journal "Research in Chemistry Education" has the highest share. Among the chemistry subgroups, the largest contribution is given to "electrochemistry", "organic chemistry" and "nanochemistry". Most of the articles are oriented towards sustainability and laboratory. Among the twelve principles of green chemistry, the focus of the articles is on the sixth, the second, the first and the seventh with 11, 7, 5 and 4 articles respectively. Regarding the seventeen sustainable development goals, the attention of the articles is on the fourth goal, the eleventh, the seventh, the eighth, the third and the sixth with 28, 13, 11, 7, 6 and 3 articles respectively. Conclusion: Based on the frequency analysis of codes, there is a hierarchy of importance of codes that reflects the main dimensions and components of research in green chemistry education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Research, Green Chemistry, Sustainable Development, Pedagogical Content Knowledge, STEM education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |