
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,558,914 |
نگرش ها به استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری زبان تخصصی شیمی: مطالعه موردی دانشجو معلمان رشته آموزش علوم تجربی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.19628.1341 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا خدادوست* 1؛ فرید سرباز وطن2؛ آذین خدادوست3؛ فاطمه فرامرزی کهنه شهری4 | ||
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
2'گروه مهندسی کامپیوتر،دانشگاه نیشان تاشی، استانبول، ترکیه | ||
3گروه زبان انگلیسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، - صندوق پستی 889-14665، تهران، | ||
چکیده | ||
یشینه و اهداف: پیشرفتهای اخیر در هوش مصنوعی، تحولاتی چشمگیر در آموزش زبان انگلیسی برای اهداف خاص ایجاد کرده است. با وجود مطالعات متعدد درباره کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان، پژوهشی نظام مند درباره نگرش دانشجو معلمان آموزش علوم تجربی نسبت به یادگیری زبان تخصصی این رشته از جمله زبان تخصصی شیمی با این فناوری جدید انجام نشده است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاههای دانشجومعلمان درباره مزایا، چالشها و ملاحظات اخلاقی کاربرد هوش مصنوعی در یادگیری زبان تخصصی شیمی انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-پیمایشی، 25 دانشجو معلم زن رشته آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان تبریز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه محقق ساخته (شامل 16 گویه بستهپاسخ از نوع بله خیر . چند گزینه ای و یک سوال بازپاسخ) جمعآوری و با آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و تحلیل مضمونی پاسخ های کیفی تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد شرکتکنندگان با تأکید ویژه بر قابلیت های شخصیسازی یادگیری و تعامل آموزشی به طور کلی نگرش مثبتی به هوش مصنوعی داشتند. دانشجو معلمان پرکاربر نسبت به کم کاربران ارزیابی مطلوب تری از کاربرد هوش مصنوعی در یادگیری زبان تخصصی نشان دادند. چالشهای اصلی شامل نگرانی درباره امنیت دادهها ، دسترسی غیر یکسان و کاهش تعاملات بشری به دلیل استفاده از هوش مصنوعی بود. نتیجهگیری: با وجود محدودیت حجم نمونه، یافتهها حاکی از قابلیت بالای هوش مصنوعی در ارتقای آموزش زبان تخصصی شیمی است. نیاز به توسعه محتوای بومی و برگزاری کارگاههای عملی از دیگر نتایج پژوهش بود. پیشنهاد میشود برنامه های تربیت معلم، سواد هوش مصنوعی و ملاحظات اخلاقی آن را در برنامه درسی تربیت معلم رشته های گوناگون لحاظ کنند. تحقیقات بعدی میتوانند به بررسی تأثیرات بلند مدت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان تخصصی شیمی و مقایسه دیدگاه ذینفعان مختلف در این موضوع بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ آموزش زبان؛ یادگیری؛ زبان تخصصی؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Attitudes toward Artificial Intelligence in Learning Special English for Chemistry: The Case of Teacher Trainees of Experimental Sciences Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Khodadust1؛ Farid Sarbazbatan2؛ Azin Khodadoust3؛ Fatemeh Faramarzi Kohnehshahri4 | ||
1Department of English Language Teaching, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Computer Engineering, Nişantaşı University, Istanbul, Turkey | ||
3Department of English Language, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
4Department of English Language Teaching, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: The rapid developments in Artificial Intelligence (AI) have generated significant interest among educators regarding its potential utility in language instruction, especially in English for Specific Purposes (ESP). This study explores the attitudes of teacher trainees in experimental sciences education toward AI’s role in learning English for chemistry, focusing on opportunities, challenges, and ethical considerations. Materials and Methods: The participants included 25 female teacher trainees at Farhangian University (Tabriz, Iran), selected through convenience sampling. Data were collected via a researcher-made validated questionnaire featuring 16 Yes/No items and one open-ended question, assessing perceptions of AI features, benefits, obstacles, and ethical issues. Data analysis involved descriptive statistics, frequency counts, and thematic analysis of qualitative responses. Findings: Results revealed a largely optimistic view of AI’s potential (82% positive attitude), particularly through personalized learning (88%) and interactive activities. Crucially, frequent AI users reported significantly higher satisfaction (82%) than infrequent users (36%). However, concerns about data security (60%), privacy, equal access (68%), and reduced human interaction (40%) were prominent. Participants emphasized the need for localized AI content and training workshops. Conclusion: Despite limitations related to sample size, findings suggest that strategic and ethical AI integration—coupled with infrastructure support and teacher training—can enhance instructional quality. Incorporating AI literacy and ethical guidelines into teacher training programs is essential. Future research should address long-term impacts and wider stakeholder perspectives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
AI, ESP, Learning, English for Chemistry, Experimental Sciences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |