
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,776 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,433,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,559,551 |
نقش مهارت محاسباتی و توانایی ریاضی در پیشبینی انگیزه تحصیلی و درک مفاهیم شیمی دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20298.1357 | ||
نویسندگان | ||
سهراب عظیم پور1؛ حسین واحدی* 2؛ حسین فضلی1؛ جعفر عظمت3 | ||
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: مطالعات متعددی نشان میدهند که مفاهیم ریاضی نقش مهمی در درک بهتر مفاهیم علمی و افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان ایفا میکنند. این پژوهش با هدف مطالعه نقش مهارت محاسباتی و توانایی ریاضی در پیش بینی انگیزه تحصیلی و درک مفاهیم شیمی دانش آموزان صورت گرفته است. روشها: در این پژوهش، از روش مطالعه توصیفی-همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه دهم و یازدهم رشته تجربی شهرستان تبریز است. نمونه آماری شامل 169 نفر از دانش آموزان رشته تجربی (87 دانشآموز در پایه دهم و 82 دانشآموز در پایه یازدهم) است که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش به دو پرسشنامه استاندارد «انگیزه تحصیلی هارتر» و «مهارت محاسباتی رنزولی» پاسخ دادند. همچنین از آنها آزمون معلم ساخته توانایی ریاضی و مهارت شیمی اخذ شد. دادهها با استفاده از تحلیل آماری همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند تا ارتباط مهارت محاسباتی و توانایی ریاضی با انگیزه تحصیلی و توانایی شیمی ارزیابی شود. یافتهها: نتایج نشان داد که مهارتهای محاسباتی و توانایی ریاضی با انگیزه تحصیلی دانشآموزان همبستگی مثبت معنیداری دارند و می توانند 38 درصد تغییرات را در آن پیشبینی کنند. همچنین مهارتهای محاسباتی و توانایی ریاضی با مهارت شیمی دانشآموزان همبستگی مثبت معنیداری دارند و می توانند 30 درصد تغییرات را در مهارت شیمی پیشبینی کنند. نتیجهگیری: مهارتهای محاسباتی و توانایی ریاضی نقش مهمی در بهبود درک مفاهیم شیمی و افزایش انگیزه یادگیری ایفا میکنند. با توجه به نتایج، تقویت مهارتهای محاسباتی و توانایی ریاضی در برنامههای آموزشی میتواند به عنوان روشی مؤثر برای افزایش انگیزه تحصیلی و بهتر فهمیدن مفاهیم شیمی در دانشآموزان رشته تجربی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت محاسباتی؛ توانایی ریاضی؛ انگیزه تحصیلی؛ مفاهیم شیمی؛ آموزش شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of computational skills and mathematical ability in predicting students' academic motivation and understanding of chemistry concepts | ||
نویسندگان [English] | ||
Sohrab Azimpour1؛ Hossein Vahedi2؛ Hossein Fazli1؛ Jafar Azamat3 | ||
1Department of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Psychology and Counselling, Farhangian University,, Tehran, Iran | ||
3Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Numerous studies indicate that mathematical concepts play a significant role in enhancing the understanding of scientific concepts and increasing students' academic motivation. This study aimed to study the role of computational skills and mathematical ability in predicting academic motivation and understanding of chemistry concepts among students. Methods: In this study, a descriptive-correlational research method was employed. The statistical population consisted of 10th and 11th-grade Male students of experimental sciences in Tabriz. The statistical sample included 169 Male students of experimental sciences (87 students in the 10th grade and 82 students in the 11th grade), selected by multistage cluster sampling. Participants completed two standardized questionnaires: the "Harter Academic Motivation Scale" and the "Renzulli Computation Skills Scale". Additionally, teacher-made Mathematical ability and chemistry skills tests were administered to them. The data were analyzed using correlation and regression analysis to assess the relationship between computational skills and mathematical ability with academic motivation and chemistry ability. Findings: The results showed that computational skills and mathematical ability have a significant positive correlation with students' academic motivation and can predict 38% of the changes in it. Furthermore, computational skills and mathematical ability have a significant positive correlation with students' chemistry skills and can predict 30% of the changes in chemistry skills. Conclusion: Computational skills and mathematical ability play an important role in improving the understanding of chemical concepts and increasing learning motivation. As the results indicate, strengthening computational skills and mathematical ability in educational programs can be employed as an effective method to increase academic motivation and enhance the understanding of chemical concepts among science students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Computational skill, Mathematical ability, Academic motivation, Chemistry concepts, Chemistry Education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |