
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,437,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,563,218 |
بررسی و تحلیل محتوای کتاب شیمی آلی ولهارد از منظر فعال بودن یا غیر فعال بودن با استفاده از روش ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.19845.1344 | ||
نویسندگان | ||
صمد حسینی صدر* 1؛ امیررضا بذرافشان قاسم آبادی2؛ مهدی بغدادی2 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تحلیل و بررسی محتوای کتابهای درسی نقشی مهمّی در کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی و یادگیری دارند. جهت رسیدن به این منظور روشها و تکنیکهای مختلفی وجود دارد که توسط اندیشمندان مختلف ابداع شده است. هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب شیمی آلی ولهارد ( جلد1و2و3) ویرایش هفتم، چاپ سال 1400 با استفاده از روش ویلیام رومی به منظور تعیین میزان فعال بودن محتوای آموزشی و ارزیابی نقش آن در افزایش مشارکت و درگیری یادگیرنده در فرایند یادگیری است. روشها: این پژوهش از نظر رویکرد کیفی و از نوع روش تحلیل محتوا است. جامعه آماری تحقیق شامل کتاب شیمی آلی ولهارد ویرایش هفنم، چاپ سال 1400 میباشد. حجم نمونه در هر مورد با استفاده از جدول مورگان تعیین و واحدهای تحلیلی انتخابی جهت تحلیل، توسط هوش مصنوعی و به شکل تصادفی انتخاب شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ضریب درگیری متن در کتاب شیمی آلی ولهارد برابر با 0095/0 است که نشاندهنده این موضوع است که متن کتاب شیمی آلی ولهارد غیرفعال نوشته شده است. ضریب درگیری برای تصاویر و سوالات نیز به ترتیب 0118/0 و 289/7 میباشد که خارج از محدوده مطلوب مورد نظر ویلیام رومی است و نشان میدهد غیر فعال یا خارج از توان یادگیرنده هستند. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که غیر فعال بودن محتوای کتاب درسی میتواند زمینهساز بازنگری در طراحی و تدوین کتابهای درسی باشد تا با به کارگیری روشهای آموزشی فعالتر، فرایند یاددهی-یادگیری بهبود یافته و اهداف سرفصلهای مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طور موثرتری تحقق یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب درسی دانشگاهی؛ شیمی آلی؛ کتاب شیمی آلی ولهارد؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review and analysis of the content of Volhard's organic chemistry book from the perspective of being active or inactive using the William Rumey method. | ||
نویسندگان [English] | ||
Samad Hosseini Sadr1؛ Amirreza Bazrafshan Ghasemabadi2؛ Mehdi Baghdadi2 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Undergraduate student in Chemistry Education, Farhangian University, Allameh Amini Campus, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: Textbook content analysis and review play an important role in improving the quality of the teaching and learning process. To achieve this goal, there are various methods and techniques that have been invented by various scholars and researchers. These methods have been used in various studies by numerous researchers. William Rumey's method is one of these methods, which is used to analyze the content of various types of writings, especially textbooks. Using this technique, it is examined whether the book is presented in an active manner or not. The present study aims to analyze the content of the “Organic Chemistry” textbooks by Vollhard (Volumes 1, 2, and 3), 7th edition, published in 2021, using William Romey’s technique. Methods: This research is a qualitative approach and is a content analysis method. The statistical population of the study includes the “Organic Chemistry” textbooks by Vollhard, 7th edition, published in 2021. The sample size was determined using Morgan’s table, and the pages selected for analysis were chosen by artificial intelligence. Findings: The findings revealed that the text engagement coefficient in Vollhard’s Organic Chemistry textbook is 0.0095, indicating that the textbook’s text is written in a passive manner. The engagement coefficients for images and questions are 0.0118 and 7.289, respectively, both of which are outside the desirable range proposed by William Romey. Conclusion: The results show that the inactive nature of textbook content can pave the way for a review of the design and compilation of textbooks so that by using more active educational methods, the teaching-learning process can be improved and the goals of the syllabus approved by the Ministry of Science, Research and Technology can be more effectively achieved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, University textbook, Organic Chemistry, Volhard Organic Chemistry Textbook, William Romey | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |