
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 3,784 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,467,980 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,584,383 |
بررسی برخی از علل ضعف روخوانی دانشآموزان پایه هفتم و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن؛ یک مطالعه موردی | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 8، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.19910.1162 | ||
نویسنده | ||
ناصح ملائی* | ||
استادمدعو دانشگاه فرهنگیان کردستان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: اساس مهارت روخوانی در دهه اول زندگی و بهویژه نیمه دوم آن استوار میگردد. در درس پیامهای آسمان پایه هفتم به ضعف شدید یکی از دانشآموزان در روخوانی پی بردم. تعدادی از دانشآموزان هر کلاس در پایه هفتم مدرسه مولاناخالد این مشکل را داشتند که یافتن برخی از علل آن و ارائه راهکارهایی برای بهبودش ضروری است. روشها: این تحقیق سعی دارد با تکیه بر مطالعه کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی و بکارگیری ابزار مشاهده، یادداشتبرداری، مصاحبه، مطالعه مستندات آموزشی آرشیوی و بررسی میدانی روخوانی یکی از ضعیفترین دانشآموزان پایه هفتم، تغییر نسبتا مطلوب این مهارت را در متون فارسی نشان دهد. یافتهها: اینک دانشآموز موردنظر متون فارسی را بهتر و روانتر از قبل میخواند. سرعت خواندن او نسبت به ارزیابی اولیه ابتدای سال تحصیلی بیشتر شده است. او پس از اجرای برنامه تقویتی مهارت روخوانی ارتباط بهتر و بیشتری با همکلاسیهایش دارد و از میل به گوشهگیری پیشترش کاسته است. نتیجهگیری: ریشه اصلی این ضعف به شرایط بسیار نامساعد خانوادگی برمیگردد. بعلاوه، نگرش انعطافناپذیر سیستم آموزشی و کمتوجهی معلمان مقطع ابتدایی باعث دلسردی دانشآموزان نسبت به فعالیتهایی همچون روخوانی شده است. موارد یادشده، از مهمترین موانع موفقیت دانشآموزان مقطع متوسطه اول و به ویژه پایه هفتم در روخوانی هستند. تعامل هرچه بیشتر مدرسه با خانواده، تغییر نگاه سیستم آموزشی نسبت به تواناییهای متفاوت دانشآموزان و برنامهریزی برای رشد آن تواناییها، و ترغیب دانشآموزان برای پذیرش برخی مسئولیتهای محدود و همکاری با همکلاسیهای خویش میتوانند راهکارهایی مناسب برای بهبود مهارت روخوانی باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بررسی؛ پایه هفتم؛ ضعف روخوانی؛ بهبود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating some of the causes behind reading weakness in seventh grade students and providing solutions to improve it; a case study | ||
نویسندگان [English] | ||
Naseh Melaii | ||
Visiting Professor at Farhangyan University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The foundation of reading skill is established in the first decade of life, especially the second half of it. In the Persian lessons, I realized extreme weakness of one of students in reading. A number of students in each class in the seventh grade of Mulana Khalid School had this problem, and it is necessary to find some of its causes and provide solutions for improvement. Methods: This research by relying on a library study and descriptive-analytical method and using observation, note-taking, interviewing, studying archival educational documents, and a field survey of one of the weakest students in reading, aims to show the slight change in reading skill. Findings: Now he reads Persian texts better than before. His reading speed has increased compared to the initial assessment, and at the same time, he reads textbooks with greater accuracy. He has better and more meaningful relationships with his classmates and has reduced his previous tendency to be isolated. Conclusion: The root of this problem stems from poor family circumstances. Due to extremely unfavorable family circumstances, the weakness of the educational system, and the lack of attention from teachers, there are many students achieve less success in this field. The above-mentioned issues are among the most important obstacles to seventh-grade students' success in reading. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Investigating, Seventh Grade, Reading Weakness, Improve | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |