
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 487 |
تعداد مقالات | 3,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,507,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,624,770 |
تحلیل پدیدار شناسانه ادراکات و توصیفات دانشجو معلمان آموزش فیزیک و شیمی از روند تکامل نظریههای اتمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20287.1356 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه کرمی قره قشلاقی1؛ مریم مرندی حیدرلو* 2 | ||
1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 ، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: تسلط کامل آموزشگر بر نظریه های اتمی، تأثیرات مثبتی بر عمق بخشی به آموزش علوم پایه خواهد داشت. هدف از این پژوهش، سنجش درک مفهومی نظریه های اتمی و خصوصیات بارز آنها، علت پیدایش و ناتوانی هر نظریه توسط دانشجومعلمان رشته آموزش فیزیک و شیمی به عنوان مدرسین آینده ی نظام آموزشی است. روشها: پژوهش حاضر،کیفی، از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. جامعه پژوهش دانشجومعلمان سال اول رشته های آموزش فیزیک و شیمی دانشگاه فرهنگیان تبریز در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، تعداد 25 نفر؛ نمونهی پژوهش را تشکیل دادند. تصمیمگیری برای پایان نمونهگیری، مبتنی بر اشباع ایدهی نظری است. ابزارگردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که مصاحبه های ضبط شده به روش استرابرت و کارپینتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. به منظور صحت داده ها و اطلاعات در پژوهش حاضر از 4 معیار مقبولیت، قابلیت اعتماد، تائیدپذیری و انتقالپذیری استفاده شد. یافتهها: با تحلیل دانسته های شرکت کنندگان از مفاهیم، تاریخچه و روند تکامل نظریه های اتمی از نظریه دالتون تا نظریه موجی شرودینگر، 4 مضمون اصلی شامل کجفهمی در باب مدلهای اتمی، فقدان یا نقص دانش تاریخی از نظریه های اتمی، لزوم بازنگری محتوای درسی و راهبردهای ارتقای دانش نظری مدل اتمی و 22 مضمون فرعی استخراج گردید. نتیجهگیری: نتایج، گویای آن است که درک بیشتر شرکت کنندگان از اتم به صورت نظریه اتمی بور بوده و درک نسبتاً مناسبی از هسته شامل پروتون و نوترون و مدارهای الکترونی بر پایه این نظریه دارند. علیرغم این موضوع ضعف عمده در درک نظریه اتمی شرودینگر مشهود است. اکثر شرکت کنندگان، هیچ ذهنیت منسجمی از ابرالکترونی نظریه کوانتومی، خاصیت دوگانه موجی- ذرهای الکترونها و تفاوت آن با مدارهای ساده اتمی بور نداشتند. بنابراین می توان با بازنگری در برنامه های درسی مقطع متوسطه و دانشگاه و ارائه راهبردهای علمی و عملی گامهای مؤثری در برطرفکردن این کج فهمی ها و ضعفها برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای اتمی؛ تحلیل؛ پدیدارشناختی تفسیری؛ ساختار اتمی؛ تاریخ علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological analysis of perceptions and descriptions by physics and chemistry teacher students on the evolution of atomic theories | ||
نویسندگان [English] | ||
Fahimeh Karami-Garehgeshlagi1؛ Maryam Marandi Heydarloo2 | ||
1Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: A comprehensive mastery of atomic theories among educators has significant positive impacts on deepening science education. This study aims to assess the conceptual understanding of atomic theories as well as their distinctive characteristics, origins, and limitations among student-teachers in physics and chemistry education programs, who represent future educators in the educational system. Methods: This qualitative study adopts an interpretive phenomenological approach. The research population consisted of first-year student-teachers in physics and chemistry education programs at Farhangian University of Tabriz during the 2023-2024 academic year. Using purposive sampling, 25 participants were selected, with theoretical saturation determining the conclusion of sampling. Data were collected through semi-structured interviews, and the recorded interviews were analyzed using the Strauss and Carpenter method. To ensure data validity and reliability, four criteria were applied: credibility, dependability, confirmability, and transferability. Findings: Analysis of participants’ understanding of concepts, historical context, and the evolutionary progression of atomic theories—from Dalton’s theory to Schrödinger’s wave theory—revealed four main themes: misconceptions regarding atomic models, lack of historical knowledge about atomic theories, the need for curriculum content revision, and strategies for enhancing theoretical knowledge of atomic models. Additionally, 22 sub-themes were identified. Conclusion: The results indicate that most participants’ understanding of atomic structure aligns with Bohr’s atomic theory, demonstrating a reasonable grasp of the nucleus (protons and neutrons) and electron orbits based on this model. However, a significant deficiency was observed in their comprehension of Schrödinger’s atomic theory. Most participants lacked a coherent understanding of key quantum mechanical concepts, including the electron cloud model, wave-particle duality of electrons, and its distinction from Bohr’s simplified orbital model. Therefore, revising curricula and implementing scientifically grounded strategies could effectively address these misconceptions and deficiencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Atomic Theories, Interpretative Phenomenological Analysis, Conceptual Profiles, Atomic Structure, History of Science | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |