
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 489 |
تعداد مقالات | 3,804 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,532,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,648,779 |
بازنمایی هویت اسلامی در متون آموزش زبان فارسی: تحلیل محتوایی ابعاد فرهنگی در کتاب های «پارسا». | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 3، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.19686.1232 | ||
نویسندگان | ||
سیدصادق میرمحمدی عزیزی1؛ بهزاد رهبر* 2؛ سیدبهنام علوی مقدم3 | ||
1دانش آموخته رشتۀآزفا، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زبان، افزون بر نقش ارتباطی، ابزار انتقال فرهنگ و شکلدهی به هویت است. در فرایند یادگیری یک زبان جدید نیز زبانآموزان با عناصر فرهنگی آن زبان آشنا میشوند و این تعامل فرهنگی بهتدریج بر شکلگیری هویت آنها تأثیر میگذارد. این پژوهش با هدف بررسی بازنمایی هویت اسلامی در مجموعه کتابهای آموزش زبان فارسی«پارسا» در جامعةالمصطفی، به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. دادهها با نمونهگیری هدفمند از متون کتابها گردآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA در سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که این کتابها هویت اسلامی را در ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و زیستمحیطی بازنمایی میکنند. مفاهیمی همچون نماز، صلهرحم، پرهیز از اسراف و اهمیت علم، در قالبهای آموزشی گوناگون به زبانآموز منتقل میشود. ببرایناساس آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی فراتر از آموزش صرف زبان، ابزاری برای انتقال هویت اسلامی است. یافتهها میتوانند در تدوین و بازنگری منابع آموزشی زبان فارسی مورد بهرهبرداری قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ تحلیل محتوای کیفی؛ جامعةالمصطفی؛ منابع آموزشی؛ هویت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Islamic Identity in Persian Language Teaching Texts: Content Analysis of 'Parsa' Series. | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Sadegh mirmohammadi azizi1؛ بهزاد رهبر2؛ Seyyed Behnam Alavi Moghaddam3 | ||
1Graduate of the Teaching Persian to Speakers of Other Languages (AZFA) program, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Department of Linguistics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
3Associate professor of Linguistics and Head of Foreign Languages Department of Organization for Educational Research and Planning(OERP) , Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Language, beyond its communicative function, serves as a powerful tool for transmitting culture and shaping identity. This study investigates the representation of Islamic identity in the Parsa Persian language textbooks used at Al-Mustafa International University. Employing a qualitative content analysis method, data were purposefully collected from the textbooks and analyzed using MAXQDA software through open, axial, and selective coding. The findings reveal that the textbooks reflect Islamic identity across individual, social, cultural, scientific, and environmental dimensions. Concepts such as prayer, kinship, avoidance of wastefulness, and the value of knowledge in Islam are conveyed through dialogues, stories, open discussions, and language exercises. Thus, Persian language education at Al-Mustafa University extends beyond linguistic instruction and functions as a cultural and identity-building tool. The results of this research can inform language instructors and textbook developers in designing identity-based educational content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian Language Education, Qualitative Content Analysis, Al-Mustafa International University, Educational Materials, Islamic Identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |