
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 489 |
تعداد مقالات | 3,804 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,532,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,648,769 |
تأثیر سواد برنامه ریزی درسی بر تدریس خلاق معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی تدریس | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 12، مهر 1404، صفحه 31-52 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2025.18519.1248 | ||
نویسندگان | ||
عابدین دارابی* 1؛ عاطفه حسنی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر سواد برنامهریزی درسی بر تدریس خلاق معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی تدریس انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع مدلیابی معدلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم ناحیه 2 شهر کرمانشاه به تعداد 550 نفر بود که به روش کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 226 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد اما تعداد 221 نفر با محقق همکاری کردند. برای اندازهگیری دادهها از سه پرسشنامه استفاده شد. الف: پرسشنامه تدریس خلاق (هانگ و همکاران، 2005)، ب: پرسشنامه خودکارآمدی تدریس (اسچانن موران و وولفولک، 2001)، ج: پرسشنامه سواد برنامهریزی درسی (نوربخش، 1391). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار Smart PLS استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد سواد برنامهریزی درسی بر تدریس خلاق و خودکارآمدی تدریس تأثیر مثبت و معنادار دارد، خودکارآمدی تدریس علاوه بر اینکه بر تدریس خلاق تأثیر مثبت و معنادار دارد در رابطه بین سواد برنامهریزی درسی و تدریس خلاق، نقش میانجی دارد. همچنین مدل مفهومی با مدل تجربی از برازش مطلوب برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: سواد برنامه درسی با ارائه چارچوبی که ادغام خلاقیت را در شیوههای آموزشی تشویق میکند، تأثیر قابل توجهی بر آموزش خلاق دارد. این ادغام برای پرورش محیطی که هم معلمان و هم دانشآموزان بتوانند پتانسیل خلاق خود را کشف و توسعه دهند، بسیار مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد برنامه ریزی درسی؛ تدریس خلاق؛ خودکارآمدی؛ تدریس؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of curriculum planning literacy on teachers' creative teaching with the mediating role of teaching self-efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
عابدین دارابی1؛ Atefeh Hasani2 | ||
1Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
this research was conducted to investigate the effect of curriculum planning literacy on the creative teaching of teachers with the mediating role of teaching self-efficacy. Method: The research method was descriptive-correlational of the structural equation modeling type. The statistical population of the research included all female elementary, middle, and high school teachers in District 2 of Kermanshah city, numbering 550, of whom 226 were selected as the sample size using Cochran's method and simple random sampling, but 221 cooperated with the researcher. Three questionnaires were used to measure the data. a: Creative teaching questionnaire (Hong et al., 2005), b: Teaching self-efficacy questionnaire (Tschannen Moran and Woolfolk, 2001), c: Curriculum planning literacy questionnaire (Norbakhsh, 2012). For data analysis, inferential statistical tests, and structural equation modeling, partial least squares using Smart PLS software were used. Findings: Data analysis showed that curriculum planning literacy has a positive and significant effect on creative teaching and teaching self-efficacy, teaching self-efficacy, in addition to having a positive and significant effect on creative teaching, plays a mediating role in the relationship between curriculum planning literacy and creative teaching. Also, the conceptual model has a good fit with the empirical model. Discussion and Conclusion: Effective curriculum design cultivates teaching creativity. Curriculum literacy has a significant impact on creative teaching by providing a framework that encourages the integration of creativity into teaching methods. This integration is crucial for fostering an environment where both teachers and students can discover and develop their creative potential. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum Planning Literacy, Creative Teaching, Self-Efficacy, Teaching, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |