
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 489 |
تعداد مقالات | 3,804 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,532,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,648,772 |
بازنمایی نقش مدیران آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری معلمان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 11، شماره 19، اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.18735.1088 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه عنایتی زاده1؛ داود قرونه* 2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه اجتماعات یادگیری حرفهای، چارچوب و فرآیندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان فراهم میآورد و از سویی نقش مهم مدیران مدارس در شکلگیری اجتماعات یادگیری حرفهای معلمان بر کسی پوشیده نیست لذا هدف پژوهش حاضر بازنمایی نقش مدیران آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری حرفهای معلمان است. رویکرد این مطالعه کیفی و روش توصیفی- تحلیلی بوده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش مدیران آموزشی و همچنین معلمان مدارس ابتدایی شهر مشهد بودند که در اجتماعات یادگیری حرفهای شرکت کردهاند و تمایل به بیان تجربیات خود در ارتباط با پدیده مورد مطالعه را داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با روش ملاکمحور انتخاب شدند. دادهها به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته با 14معلم و 8 مدیر آموزشی گردآوری شد. تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوا و طی سه مرحله کد گذاری انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نقشهای مدیر آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری حرفهای معلمان شامل 3 مقوله کلی نقشهای فردی (تلاش در جهت توسعه حرفهای خویش، اثرگذاری در معلمان، مسئولیتپذیری و دغدغهمندی، برخورداری از دیدگاه مثبت نسبت به اجتماعات یادگیری حرفهای)، نقشهای میانفردی (ارتباط موثر و مدیریت تعارض، شبکهسازی، همکاری و مشارکت) و نقشهای اجرایی (برنامهریزی و سازماندهی فعالیتها، گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش، ایجاد انگیزه در معلمان، ارزیابی و توسعه حرفهای معلمان) میشود. تحلیل روابط میان مقولهها نشان داد این نقشها بهصورت پویا و تعاملی عمل کرده و نقشهای فردی، زیربنای نقشهای میانفردی و اجرایی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتماعات یادگیری حرفهای؛ توسعه حرفهای؛ مدیران آموزشی؛ معلمان؛ پدیدارشناسی | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representing the role of educational administrators in expanding teacher learning communities | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Enayatizadeh1؛ Davood Ghorooneh2 | ||
1PhD student in educational management, department of educational management and human resources development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Administration and Human Resource Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Given that professional learning communities provide a framework and process for teachers' continuous learning and professional growth, and on the other hand, the important role of school administrators in the formation of teachers' professional learning communities is not hidden from anyone, the aim of the present study is to represent the role of educational administrators in the development of teachers' professional learning communities. The approach of this study was qualitative and the method used was phenomenological. The participants in this study were educational administrators as well as elementary school teachers in Mashhad who participated in professional learning communities and were willing to express their experiences in relation to the phenomenon under study, who were selected using purposive sampling and criterion-based method. Data were collected through semi-structured interviews with 14 teachers and 8 educational administrators, and in order to analyze the data, coding was carried out in two stages: open coding and axial coding. In order to ensure the accuracy of qualitative data, four criteria of Lincoln and Guba were used. The findings of this study show that the roles of the educational administrator in developing teachers' professional learning communities include three general categories: individual roles (efforts towards their own professional development, influencing teachers, responsibility and concern, having a positive view of professional learning communities), interpersonal roles (effective communication and conflict management, networking, cooperation and participation), and executive roles (planning and organizing activities, developing a culture of thinking and research, motivating teachers, and evaluating and developing teachers' professional skills). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional learning communities, professional development, educational administrators, teachers, phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |