تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,109 |
نظریه انتظار-ارزش و مدل FIT-Choice: چهارچوبی برای بررسی انگیزههای انتخاب شغل معلمی در دانشجومعلمان پردیس شهید بهشتی مشهد | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 29-53 اصل مقاله (416.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
احمدرضا اقتصادی رودی* | ||
استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 11 دی 1396، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
شغل معلمی از جمله شغلهای پراهمیت در همه کشورهاست و به همین دلیل انگیزههای انتخاب شغل معلمی در پژوهشهای مختلف بررسی شده است. برای فراهمآوردن امکان بررسی نظاممند انگیزههای شغل معلمی و بر اساس نظریه انتظار-ارزش، وات و ریچاردسون مدل و مقیاس FIT-Choice را تهیه کردهاند. در این مطالعه پس از بررسی روایی و پایایی این مقیاس، انگیزهها و نظرات 175 دانشجومعلم ورودی 95 پردیس شهید بهشتی بررسی شده است. نتایج نشان داده است که انگیزه تقدس شغل معلمی که در مقیاس FIT-choice به آن توجهی نشده مهمترین انگیزه است و پس از آن انگیزههای کارکردی اجتماعی شامل کمک به بهبود اجتماع، شکلصدهی آینده کودکان و نوجوانان، انگیزه ارزش درونی و توانایی تدریس و تجربیات یادگیری و آموزش قبلی قرار دارند. انگیزه کارکردی فردی امنیت شغلی نیز جزء انگیزههای مهم است؛ اما سایر انگیزههای فردی مانند وقت آزاد برای خانواده در ردههای پایینتر قرار داشتند. علاوه بر این، با وجود اینکه دانشجومعلمان شغل معلمی را شغلی تخصصی و پرزحمت و کمدرآمد تلقی میکردند، رضایت بسیاری از انتخاب این شغل نشان دادهاند. یافتهها شباهت انگیزههای دانشجومعلمان را بر اساس مدل FIT-Choice با مطالعات در سایر کشورها نشان میدهد. علاوه بر این مشخص شد دانشجومعلمان رشتههای علوم پایه انگیزههای کمتری نسبت به دانشجومعلمان رشتههای علومانسانی دارند. بنابراین در طول دوره تحصیل باید برای حفظ و ارتقای سطح انگیزههای دانشجومعلمان تلاش و برنامهریزی کرد تا انگیزه دانشآموزان رشتههای علومتجربی و ریاضی نیز برای انتخاب شغل معلمی افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ نظر؛ شغل معلمی؛ نظریه انتظار-ارزش؛ مدل FIT-Choice | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Expectancy-Value Theory and FIT-Choice Model: Frameworks for Studying Motivations of Student Teachers in Shahid Beheshti Campus of Mashhad for Becoming Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Reza Eghtesadi Roudi | ||
Assistant Professor of ELT, Farhangian University, Shahid Beheshti Campus of Mashhad. | ||
چکیده [English] | ||
In all countries, teaching is among highly important jobs and for this reason, motivations to become a teacher have received various research attention. To provide a systematic framework for studying teaching motivations based on expectancy-value theory, Watt and Richardson developed the FIT-Choice model and scale. In this study, after examining the reliability and construct validity of this scale, motivations and perceptions of 175 of freshmen at Shahid Beheshti Campus of Mashhad were studied. Results showed holiness of teaching which has not been taken into account in FIT-Choice model had the highest mean and it was followed by social utility values including making social contribution, shape future of children/adolescents, and intrinsic career value, ability, and prior teaching and learning experiences. Personal utility value of job security was also among the important motivations, but other personal utility values such as time for family were at lower levels. Moreover, although students viewed teaching a difficult, ill-paid job, which requires expertise, they were satisfied with their choice of teaching. Results also show that the motivations and perceptions of Iranian student teachers are similar to the motivations of student and novice teachers in other countries where FIT-Choice model has been used. Another finding was that students of science majors had lower motivations and perceptions compared to the students of humanities. The results indicate the necessity of maintaining and improving the motivations of student teachers and planning so that motivations of science and math high school students for becoming teachers are also improved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Motivation, perception, teaching job, expectancy-value theory, FIT-Choice model | ||
مراجع | ||
ابارشی، احمد و حسینی، سید یعقوب (1391). مدلسازی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جامعهشناسان. اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (1391). دانشگاه فرهنگیان. خسروی، رحمتاله و بنیعامریان، مریم (1395). کاوشی بر منطق انتخاب حرفه معلمی توسط دانشجومعلمان (مورد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی). مجموعه مقالات دومین همایش تربیت معلم. Berger, J. L. & D’Ascoli, Y. (2012). Becoming a VET teacher as a second career: Investigating the determinants of career choice and their relation to perceptions about prior occupation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40 (3), 317-341. Dornyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: qualitative, quantitative and mixed methodologies. Oxford: OUP. Eccles, J. S. (2005). Studying gender and ethnic differences in participation in math, physical science, and information technology. New Directions for Child and Adolescent Development, (110), 7-14. Eghtesadi, Ahmad Reza (2016). Demotivating Factors among ELT Students of Farhangian University of Mashhad: A Grounded Theory. Paper presented in the First Conference on the Current Practice and Future Directions of ELT in Iranian Schools. https://www.civilica.com/Paper-ELTMAZAN01-ELTMAZAN01_018.html Fokkens-Bruinsma, M. & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 249-269. Jugović, I.; Marušić, I.; Pavin Ivanec, T. & Vizek Vidović, V. (2012). Motivation and personality of preservice teachers in Croatia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 271-287. Kılınç, A.; Watt, H. M. & Richardson, P. W. (2012). Factors influencing teaching choice in Turkey. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40 (3), 199-226. Klassen, R. M.; Al-Dhafri, S.; Hannok, W. & Betts, S. M. (2011). Investigating pre-service teacher motivation across cultures using the Teachers’ Ten Statements Test. Teaching and Teacher Education, 27(3), 579-588. König, J. & Rothland, M. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: Effects on general pedagogical knowledge during initial teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 289-315. Lin, E.; Shi, Q.; Wang, J.; Zhang, S. & Hui, L. (2012). Initial motivations for teaching: Comparison between preservice teachers in the United States and China. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40 (3), 227-248. Richardson, P. W. & Watt, H. M. (2005). ‘I’ve decided to become a teacher’: Influences on career change. Teaching and Teacher Education, 21 (5), 475-489. Richardson, P. W. & Watt, H. M. (2006). Who chooses teaching and why? Profiling characteristics and motivations across three Australian universities. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27-56. Richardson, P. W. & Watt, H. M. (2010). Current and future directions in teacher motivation research. In The decade ahead: Applications and contexts of motivation and achievement (pp. 139-173). Emerald Group Publishing Limited. Watt, H. M. & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice Scale. The Journal of experimental education, 75(3), 167-202. Watt, H. M. & Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408-428. Watt, H. M. & Richardson, P. W. (2012). An introduction to teaching motivations in different countries: comparisons using the FIT-Choice scale. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40 (3), 185-197. Watt, H. M.; Richardson, P. W.; Klusmann, U.; Kunter, M.; Beyer, B.; Trautwein, U. & Baumert, J. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: An international comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and teacher education, 28(6), 791-805. Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: A developmental perspective. Educational Psychology Review, 6(1), 49-78. Wigfield, A. & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81. Wigfield, A.; Tonks, S. & Eccles, J. S. (2004). Expectancy value theory in cross-cultural perspective. In D. M. McInerney & S. Van Etten (Eds.), Big theories revisited, 4, (pp. 165-195). Greenwich: Information Age. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,715 |